Bakgrund: har bytt fönster i hela huset (nyköpt, byggt mitten 60-tal) Det visar sig att en vägg är för tunn för fönstren, så karmen sticker ut ca 4,5 cm på insidan.

Tänkte passa på att tilläggsisolera något, men huvudmålet är att bygga på väggen runt 4 cm (Max 4,5) av estetiska skäl. (Så tunn isolering inte gör mycket för ekonomin, men kanske något lite i alla fall)

Fick tips om en 40mm spu-skiva från en byggare, men varnades om fuktrisk av en annan expert, som istället föreslog 30 mm reglar, linull, och 13 mm gips.

Hur ställer ni er till detta? Finns det bättre sätt?

Varför inte 45 mm?
Det är ju ett standardmått både för reglar och isolering.

Jag håller med KOW, 45mm är ju standard så jag skulle ha kört på det.

Dock så bör du ta bort den befintliga ångspärren och sätta en ny annars finns det risk för fuktproblem inne i väggen. Det är ju skillnad på nya hus som kan ha fuktspärren inne i väggen när hela väggen är typ 200+ mm tjock. Men jag antar att TS bara har runt 45mm isolering i den befintliga väggen eftersom fönstren sticker ut i rummet, stämmer det?

• Gilla
Helar
  • Laddar…
Hej! Tack för svar!

Om vi använder 45 mm Skulle den sammanlagda "extra" tjockleken bli ung. 45 + 13 = 58 mm. Detta skulle få väggen att gå ca 10 mm utanför fönsterramen, vilket skulle se underligt ut. Eller tänker jag fel?

Jag skulle uppskatta att det är 70 mm isolering + 13x2 spånskiva + ca 6x2 ytskikt = 108 mm vägg.
("problemet" uppstod först efter montering av montör, så jag fick aldrig någon noggrann inblick i väggens uppbyggnad)

Fönstren har elementdjup 148 mm, av detta 114 mm karm. De sitter (ink alumniumplåt) dikt med vägg på utsidan, så de skjuter alltså in ca 40 mm på insidan.

Annars får du väl riva bort dubbelspånet och regla på 45mm, lägga på 45mm isolering och lägga på spån igen (men OSB+ gips är mycket bättre men då blir det återigen för tjockt :)

Finns ju SPU skivor färdig med gips på insidan dom lär i alla fall isolera bättre än traditionell isolering.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Finns ju SPU skivor färdig med gips på insidan dom lär i alla fall isolera bättre än traditionell isolering.
Det var precis vad jag tänkte skriva!
Dessutom är de tätare än isolering av mineralull, de ska tätas i skarvarna, så det är inte lika kinkigt med ångspärren.

Är det säkert att huset var byggt för att bo i ??
så tunna väggar att karmen sticker ut!
är det säkert att det inte byggdes för att användas som lada i begynnelsen??

///BG

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.