17 526 läst ·
83 svar
18k läst
83 svar
Tunga arbetsbyxor.
Sida 1 av 6
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har Fristads FAS2-byxa.
Saker jag har i dem:
3 stjärnmejslar
1 flata
Kabelsax
Näbbtång
Hultafors dubbelhölster
Torpedvattenpass
Tumstock
Strippor
Elpenna
Eltejp
Pannlampa
Div.toppklämmor, skruv och plugg
2 mobiler
Nycklar
Tidbok
Det är min "grundsats" som jag alltid bär runt på och som jag inte kan klara mig utan.
Men problemet är att DE ÄR TUNGA SOM SATAN! :blushing:
Jag påpekade för en kollega att han måste börja ha lite mer verktyg på sig än två pennor och en kabelsax och då kontrade han med att jag kommer bli slut i höfterna. Efter det så började man bli lite nojjig och få för sig att man börjar få lite ont. Man är ju rädd för att faktiskt bli dålig i framtiden.
Men då är frågan, vad kan man göra åt det? Hängslen? Har hört att det inte är någon jättebra lösning, dels för att det blir tungt på axlarna, dels blir det jobbigt att jobba över huvudet med dem, dels så kan man få finnar på axlarna där remmarna ligger.
Verktygsbälte vill jag inte ha, för att jag vill ha min "grundsats" på mig jämt. Vad göra? Har någon något tips? Hur gör ni?
//Patrik
Saker jag har i dem:
3 stjärnmejslar
1 flata
Kabelsax
Näbbtång
Hultafors dubbelhölster
Torpedvattenpass
Tumstock
Strippor
Elpenna
Eltejp
Pannlampa
Div.toppklämmor, skruv och plugg
2 mobiler
Nycklar
Tidbok
Det är min "grundsats" som jag alltid bär runt på och som jag inte kan klara mig utan.
Men problemet är att DE ÄR TUNGA SOM SATAN! :blushing:
Jag påpekade för en kollega att han måste börja ha lite mer verktyg på sig än två pennor och en kabelsax och då kontrade han med att jag kommer bli slut i höfterna. Efter det så började man bli lite nojjig och få för sig att man börjar få lite ont. Man är ju rädd för att faktiskt bli dålig i framtiden.
Men då är frågan, vad kan man göra åt det? Hängslen? Har hört att det inte är någon jättebra lösning, dels för att det blir tungt på axlarna, dels blir det jobbigt att jobba över huvudet med dem, dels så kan man få finnar på axlarna där remmarna ligger.
Verktygsbälte vill jag inte ha, för att jag vill ha min "grundsats" på mig jämt. Vad göra? Har någon något tips? Hur gör ni?
//Patrik
Produkter som diskuteras: "Eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
en liten väska som du tar med dig rum för rum
finns väskor som är ca 25 x 25 cm med ett bra bärhandtag och axelrem
finns väskor som är ca 25 x 25 cm med ett bra bärhandtag och axelrem
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Verkar inte så tungt ...Patrik_Hed skrev:
Du får skaffa lättare byxor ... :S
Funderat på att ha väst också?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det kanske inte ser mycket ut för världen, men det är tungt. Har fått byta skärp flera gånger till ett som nu håller byxorna uppe. Och man har dem ju precis på höfterna också och inte uppdragna på magen som vissa.Mikael_L skrev:
Och när man alltid har det på sig. Jag plockar aldrig av mig "grundsatsen" för att jag hatar att inte ha grundgrejorna på sig när man ska börja jobba eller när man upptäcker någon skruv man vill skruva i eller använda näbbtången till något oväntat.. Jag vet att så fort jag tar av mig grejorna så upptäcker jag något jag skulle behövt dem till.
Har fått byta skärp flera gånger till ett som nu håller byxorna uppe. Och man har dem ju precis på höfterna också och inte uppdragna på magen som vissa.
PZ1, PZ2, PH1 och liten flata väger ganska mycke. Tillräckligt för att det ska kännas.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men väst belastar väl axlarna ganska mycke i stället? Plus att jag kan tänka mig att det är ganska osmidigt om man ska krypa i trånga utrymmen. Sedan så är det ju lite "gubbstämpel" på väst också. :wow:skalman1 skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men hängslen, det är väl det kan jag tänka mig att prova kanske. Vad har ni för erfarenhet av hängslen? Kan man "ställa in" så att både axlarna och höfterna får dela på vikten?
//Patrik
//Patrik
Nej jag tycker inte att det känns i axlarna, jag brukar ha några hundra skruv, en penna, ett måttband, en bitssats och aeg fjuttdragaren i fickorna.Patrik_Hed skrev:
Känns konstigt första gången man använder den men sedan tänker man inte på att man har den på sig.
Och jo det är klart, 21-åriga gubbar som jag bidrar väl till gubbstämpeln.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssats 19 delar FAST
Ett urval av bits
425 kr inkl moms
Läs mer
Om man har både hängslen och livrem kan man förmodligen få axlar och höfter att dela på lasten. Om det varken skall belasta axlar eller höfter återstår väl bara att ha verktygen i fickor på skorna, eller möjligen mössan. Det tycker jag verkar opraktiskt.
I allmänhet upplever jag inte byxornas vikt som besvärande, men om man någon gång får för sig att springa i dem brukar framgången vara begränsad.
Erik
I allmänhet upplever jag inte byxornas vikt som besvärande, men om man någon gång får för sig att springa i dem brukar framgången vara begränsad.
Erik