Jag har köpt en enorm TV som väger ca 40kg. Är inte speciellt händig men tänkte ändå försöka montera den på väggen själv. Jag har läst på lite och kommit fram till en plan som jag hoppas kommer att funka. Skulle verkligen uppskatta lite kommentarer.
Väggen verkar vara enkel gips.
Tanken är att sätta upp en 15mm konsuktionsplywoodskiva mellan två reglar. Dessa fäster jag med enkel träskruv med ca 10cm mellan dem.
Sedan fäster jag fyra Plattiplugg genom plywoodskivan och väggen. I dessa hänger jag TV-fästetich därpå TVn.
Mina frågor:
Väggen verkar vara enkel gips.
Tanken är att sätta upp en 15mm konsuktionsplywoodskiva mellan två reglar. Dessa fäster jag med enkel träskruv med ca 10cm mellan dem.
Sedan fäster jag fyra Plattiplugg genom plywoodskivan och väggen. I dessa hänger jag TV-fästetich därpå TVn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina frågor:
- Är detta en bra ide?
- Vad bör man använda för träskruvar när man skruvar i reglarna?
- Hur breda är vanligen reglarna, hur mycket marginal har jag för att träffa dem?
- Något annat jag bör tänka på?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Skaffa ett bredare väggfäste och skruva direkt i reglarna. typ: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wmf-3-0/1006226.9106/
Hur tjock är väggen? Är det 70 reglar så är väl 6x70 kullrig träskruv lagom.M saspn skrev:
Du klarar dig som sagt på gipsankare om du vill. Finns ett gäng olika som tar mycket last ex. Essve Duck Foot m.fl. Annars funkar även din idé med plywood, men det räcker du kör träskruv rakt i plywooden, behöver inga Plattiplugg till det. 6x40 skruv funkar bra i så fall.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Ursäkta att jag har så dålig koll, men var innebär 70-reglar? Och hur vet jag om jag har sådana?F falkn skrev:Hur tjock är väggen? Är det 70 reglar så är väl 6x70 kullrig träskruv lagom.
Du klarar dig som sagt på gipsankare om du vill. Finns ett gäng olika som tar mycket last ex. Essve Duck Foot m.fl. Annars funkar även din idé med plywood, men det räcker du kör träskruv rakt i plywooden, behöver inga Plattiplugg till det. 6x40 skruv funkar bra i så fall.
70 mm. En vanlig dimension på regel för mellanväggar är "tvåtumtre", vilket är ungefär 45x70 mm.M saspn skrev:
Väggtjockleken bör ge en ledning. 70 regel med enkelgips på vardera sidan ger en väggtjocklek på runt 95 mm.M saspn skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden