Jag har köpt ett hus nyligen och vi har en kamin i huset av märket tulikivi (tror jag) och jag har en fundering om vart tilluften kommer in i kaminen. Det går ett ventilationsrör i krypgrunden till fundamentet som kaminen står på men jag fattar liksom inte var jag kan reglera luftflödet. Jag hittar inge hål eller dyligt där luften kan komma trodde det skulle komma typ under asklådan men det gör det inte.
 
  • En tänd kakelugn med synliga lågor genom glasrutan i ett rum med träinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Har du inte ett friskluftsspjäll du kan reglera ?
En annan fråga är golvet / grunden förstärkt till brasugnen ?
 
Ne jag har inte hittat något sätt att reglera luften. Ja den är förstärkt under krypgrunden, man ser lite av fundamentet. Bifogar bild på hur det ser där nere. Jag tycker nämligen att det är dåligt drag i kaminen
 
  • Bild av förstärkt krypgrund med synligt fundament, plastfolie på marken och ventilationströr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med förstärkt fundament och synliga ventilationsskorstenar, dåligt drag i kamin indikeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledning för ventilation under krypgrund med synligt fundament och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det? Hittat var luften kommer in?

Har nåt liknande till min TKLU.
Typ onödigt att värma goa varma luften inne i huset.

Ja, du har väl ett spjäll på tilluftsröret eller mellan kamin och skorsten?

Draget i luckan längst ned har jag alltid stängt, fixerat i stängt läge.

Klent drag blev det när gallret på utsidan av stenfoten blev igensatt av spindelnät och löv.
 
Min kamin får in tilluften s a s under asklådan som står på en uppallad stenskiva. Skivan står på tre små stenbitar och luften strömmar runt lådan och upp under och igenom rostret.

Dåligt drag blir det även om det rasar ned sot i tilluftsröret.
Detta suger sotaren upp i samband med årliga sotningen.
 
Bara en undran; lutar inte tilluftsröret åt 'fel' håll ? Den borde luta utåt så kondens och annat inte stannar kvar. Eller så kanske kameran ljuger om vinkeln.
Eller så är jag ute och cyklar :D (Troligast)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.