Hej! Se bild för mer exakt modell på diskmaskinen. Jag får felkod 40 (finns ej i manualen) och det låter som att den försöker spola ut vatten så jag kopplade lös utvatten slangen och lite rann ner i ett glas. Startade igen och det kom då felkod 20 ( som är problem att spola ut vatten). Stängde av och startade igen och då är den igång som vanligt.
Detta problem blev igen sen när jag kört en disk. Jag är nyinflyttad, men tydligen har det stått felkod 20 nu och då sa tidigare ägarna, men aldrig felkod 40 och totalstopp tidigare sa de.

Kan det vara fel på tryckvakten, och vart hittar jag i så fall igen den?

• Typskylt på en diskmaskin av modellen ENASTÅENDE med specifikationer och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Krokstäde
  • Laddar…
L
Leta reda på slangen , går mellan botten på baljan till tryckvakten
( brukar sitta en bit upp innanför plåten på baksidan ) och ta bort den och blås den ren , kolla även hålet i baljan , brukar sitt lite skit där och då reagerar inte tryckvakten som den ska

• Gilla
Hassan_1400
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Leta reda på slangen , går mellan botten på baljan till tryckvakten
( brukar sitta en bit upp innanför plåten på baksidan ) och ta bort den och blås den ren , kolla även hålet i baljan , brukar sitt lite skit där och då reagerar inte tryckvakten som den ska
Då kanske jag bör vända och lägga ner diskmaskinen för att komma åt bra där under? Jag tänkte försöka mig på detta snart, troligen på fredag kväll. Lyckas jag inte alls kan de komma på onsdag nästa vecka och försöka fixa den, men det kostar en dryg tusenlapp vilket jag gärna undviker på en fem år gammal diskmaskin.

L
Hittar du tryckvakten går det att lossa slangen och blåsa i den
tryckvakten ser ut som något sånt här , men kan vara i lite annorlunda utförande

• Röd tryckvakt med slanganslutning mot vit bakgrund som används i byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Pautte2011 och 1 till
  • Laddar…
Diskmaskins botten vy upp och ner med synliga slangar och elektriska komponenter.
Skapa konto
Interiör av diskmaskin som visar slangen märkt som utvatten och olika komponenter, men ingen tryckvakt syns.
Skapa konto
Insida av en diskmaskin med fokus på slangar och komponenter, inget tecken på tryckvakt.
Skapa konto
Diskmaskin i delar med synliga slangar och komponenter på ett köksgolv omgivet av verktyg och förpackningsmaterial.
Skapa konto

Hittar inte tryckvakten. Den nedre slangen i bilderna är utvatten. Jag tog lös saken till höger om den gröna, men den var inte smutsig alls. Det ser ut som att utvattnet går direkt till den och sen ut bara? Sen upp (utanför diskmaskinen) ca 50 cm innan den går till avloppet.

• Gilla
traysorterking
  • Laddar…
Om den står och pumpar, men inget kommer så är det väl ofta läckageindikeringen. Om det kommer ut vatten på bottenplåten, så sitter där en detektor (ofta flottör) som larmar. Då bryter maskinen vad den håller på med och börjar pumpa ur för evigt. Vissa maskiner har dessutom en liten slang till avloppspumpen som suger vatten ifrån bottenplåten. Andra nöjer sig med att tömma maskinens normala vattenmagasin.

Ser du några tecken på vatten på bottenplåten?

H hempularen skrev:
Om den står och pumpar, men inget kommer så är det väl ofta läckageindikeringen. Om det kommer ut vatten på bottenplåten, så sitter där en detektor (ofta flottör) som larmar. Då bryter maskinen vad den håller på med och börjar pumpa ur för evigt. Vissa maskiner har dessutom en liten slang till avloppspumpen som suger vatten ifrån bottenplåten. Andra nöjer sig med att tömma maskinens normala vattenmagasin.

Ser du några tecken på vatten på bottenplåten?
Nej inte sett något vattenläckage alls faktiskt (förutom lite nu när jag la ner hela maskinen då). Jag skulle vilja hitta tryckvakten och rengöra den då det verkar ha löst liknande problem för andra. Svårt att komma åt och se saker.

L
Hjälp för IKEA DM
Knepigt att se , helt nya konsept i maskinerna , kan vara den röda till höger på bild 2 , den är intryckt i några låsbleck , men inte säker , dom som jag vet om sitter en bit upp i maskinen och har en tunn slang till botten på kärlet
Får hoppas att det finns någon vänligt själ på forumet som vet mera exakt

A
Det är den grå ovanför de röda kablarna och den andra grå resp. Vita.
Följ den till höger så ser du den analoga givaren
Spola med varmvatten i slangen mot brunnen, se till att det inte blir förmycket.
Hjälper inte det så byt givaren.

• Gilla
Bengtanders61 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Spola med varmvatten i slangen mot brunnen, se till att det inte blir förmycket.
Jag hittade en svart liten klump där när jag följde den grå kabeln som du sa och körde in lite varmvatten genom slangen mot brunnen. Det är så svårt att komma åt allting, men jag hoppas att det ska hjälpa. Kör en testdisk nu så får se om kanske 2h.

A
du får spola hårt och se när skiten kommer ut i brunnen

D
electroluxaren skrev:
du får spola hårt och se när skiten kommer ut i brunnen
Det kom ut två små blåbär och lite annat smått, sen vet jag inte om de kom exakt därifrån men hoppas :)

Den stannade på 52, som att det var 52 minuter kvar av programmet. Jag stängde av och startade maskinen igen och då var den på noll. Däremot var det inget vatten kvar, men vi får se om den fungerar bra eller ej. Att blåsa ur slangen verkar ha hjälp lite i alla fall då den inte pep nu och inget felmeddelande kom åtminstone.

Stort tack till Electroluxaren och alla, diskmaskinen har nu fungerat som den ska senaste tre vändorna så problemet verkar vara löst :)

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
@perlundstrom
@electroluxaren

Har samma problem och öppnat min nu, i stort identiskt utssende (modell). Men förstår inte riktigt vilken ni menar man ska följa. Kan någon av er förtydliga? Vore uppskattat :)

Öppen diskmaskins baksida som visar interna komponenter och ledningar.
Skapa konto

• Gilla
Ljummern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.