17 825 läst ·
19 svar
18k läst
19 svar
Tryckströmbrytare CEWE eller ABB för vatten
Väcker lite liv i denna tråden! Drog igång mitt brunnsvatten som jag vattnar med utomhus häromdagen. Pumpen är nedsänkt och borrhålet är under en stensättning på uppfarten.
Inledningsvis startar utevattnet men det är lågt tryck. Efter ett par timmar dör trycket helt och när jag kopplat bort alla slangar ur utkastaren ser jag att det inte kommer något vatten alls. Nere i pannrummet ser det ut som jag bifogat bilder på. Expansionskärlet känns ”tomt” det väger inget dvs. Jag har el på tryckvakten men varken hör eller ser att något händer när kranen är i öppet läge. Är helt novis på det här med brunnsvatten så behöver lite hjälp med felsökning. Kan det vara samma lösning som ovan personer använts eller har pumpen gett upp?
Allt gott!
Inledningsvis startar utevattnet men det är lågt tryck. Efter ett par timmar dör trycket helt och när jag kopplat bort alla slangar ur utkastaren ser jag att det inte kommer något vatten alls. Nere i pannrummet ser det ut som jag bifogat bilder på. Expansionskärlet känns ”tomt” det väger inget dvs. Jag har el på tryckvakten men varken hör eller ser att något händer när kranen är i öppet läge. Är helt novis på det här med brunnsvatten så behöver lite hjälp med felsökning. Kan det vara samma lösning som ovan personer använts eller har pumpen gett upp?
Allt gott!
En klassiker på tryckbrytare.L Ludvig Persson1 skrev:Väcker lite liv i denna tråden! Drog igång mitt brunnsvatten som jag vattnar med utomhus häromdagen. Pumpen är nedsänkt och borrhålet är under en stensättning på uppfarten.
Allt gott!
El in i brytaren JA, men ut då. Bir nog att göra som andra, rensa upp i delarna eller byta rakt av.
Troligtvis gegga i rören upp till brytaren, samt att det lilla hålet är täpt, ingen mening med att köpa en ny, pris ca 1000 kr, när det går att rensa upp i den. Har varit avstängd ett bra tag och då sedimenterar skiten och blir hård och ingen påverkan på gummimembranet.
Jag gjorde enligt instruktioner och rensade vid gummimembranet och pumpen startar och fyller upp hydropressen. Den var dock inte särskilt igenkloggad med skit. Efter att pumpen fyllt upp hydropressen vattnade jag i trädgården och vips så slutar vattnet fungera igen. Testade rensa mer ordentligt på nytt och samma sak. Är det tryckvakten som gett upp eller vad säger kören?
Gjorde samma sak i helgen. Men sista delen måste bort. Den som sitter under gummimembranet. Där satt all skit för oss. Under den såg det ut såhär. Den där mängden får vi på 1 år i snitt. Under membranet var det inte speciellt skitigt i vårt fall heller. Insidan på modulen till vänster behöver skrapas ur ordentligt också. Där hade vi en del manganavlagringar (är min gissning).Även om det går att rengöra hålet från ovansidan missar man all skit på undersidan om man inte demonterar. Om du har demonterat hade jag gått igenom elen och skruvat om allt. Om ändå problem hade jag bytt.L Ludvig Persson1 skrev:Jag gjorde enligt instruktioner och rensade vid gummimembranet och pumpen startar och fyller upp hydropressen. Den var dock inte särskilt igenkloggad med skit. Efter att pumpen fyllt upp hydropressen vattnade jag i trädgården och vips så slutar vattnet fungera igen. Testade rensa mer ordentligt på nytt och samma sak. Är det tryckvakten som gett upp eller vad säger kören?
Att du kontrollerat lufttrycket osv. förutsätter jag.
Köper du en ny likadan, spara den gamla. Det är bra att ha membranet extra om det krisar. Verkar inte gå köpa separat.
Sen bör man väl kolla så fjädrar och annat rör sig fritt och att det inte är rost nånstans.
Vill också passa på att tacka den här tråden. Det är nämligen hit jag går varje år när det är dags
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ändra så att du har kontaktor med motorskydd till vattenpump och manöver ström som styrs av tryckvaktL Ludvig Persson1 skrev:Väcker lite liv i denna tråden! Drog igång mitt brunnsvatten som jag vattnar med utomhus häromdagen. Pumpen är nedsänkt och borrhålet är under en stensättning på uppfarten.
Allt gott!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden