1 479 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Tryckluftsuttag utomhus?
Hur funkar det med tryckluftsuttag ute egentligen?
Det är säkert fler än mig som tycker att det är väldigt smidigt att blåsa bort damm från kläder, slipklossar, arbetsstycken med mera med hjälp av tryckluft. Det är såklart helt värdelöst att göra inomhus då man får allt det fina dammet i luften.
Har därför tanken på att dra ut ett rör med tryckluft genom ytterväggen och hänga en slang där för att snabbt kunna gå ut och blåsa av.
Men så funderar jag kring om det kräver att jag tänker på något speciellt? Kan man få problem om munstycket ute fryser? Eller andra knepigheter jag inte tänkt på?
Vi har en bra tork och oljeseparator så luften är både torr och ren från olja om det spelar någon roll.
Tack för input!
Det är säkert fler än mig som tycker att det är väldigt smidigt att blåsa bort damm från kläder, slipklossar, arbetsstycken med mera med hjälp av tryckluft. Det är såklart helt värdelöst att göra inomhus då man får allt det fina dammet i luften.
Har därför tanken på att dra ut ett rör med tryckluft genom ytterväggen och hänga en slang där för att snabbt kunna gå ut och blåsa av.
Men så funderar jag kring om det kräver att jag tänker på något speciellt? Kan man få problem om munstycket ute fryser? Eller andra knepigheter jag inte tänkt på?
Vi har en bra tork och oljeseparator så luften är både torr och ren från olja om det spelar någon roll.
Tack för input!
Produkter som diskuteras: "slangvindor"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Vi har haft vår luftfyllarramp utomhus när jag jobbade på dykcenter och vi fyllde på sommar och vinter. Under tak kanske ska nämnas, men så nära havet att det nog var en del saltstänk ibland. Vi gjorde ingen anpassning av rampen som inte var av någon speciell sort. Har du torr luft så är du ju i ungefär samma sits, fast du knappast kör med 330 bar i ditt system.
Har haft en slangvinda för tryckluft monterad utomhus i flera år, används till cyklar, badbollar, bildäck, slipning mm, funkar mycket bra trots att vindan är av enkel kvalitet. Förra året kompletterade jag med strömbrytare på utsidan då jag alltid glömde källarnyckeln.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden