Hej. Har lite problem med mitt tryckluftssystem.

Precis köpt en ny kompressor och dragit 12mm kopparrör från tryckregulatorn på kompressorn, genom en vattenavskiljare och fram till slangvinda (1/2")

När jag drar åt hjulbultar med momentstav 135nm med denna "setup" blir det allt mellan 95-135nm

Men drar jag slang direkt från tanken drar den 135nm varje gång.

Det känns ju troligt att det på något sätt skulle vara tryckregulatorn som spökar. Men dubbelkollar gärna med någon kunnig person innan jag börjar böja om rör och kör utan regulator.

En mutterpicka drar ordentligt med luft så förmodligen orkar inte regulatorn med riktigt. Om du ber någon köra dragaren medans du håller koll på trycket ur regulatorn borde du se om den är problemet. Själv kör jag allt utan regulator förutom färgsprutan. Den har jag en separat lös regulator till istället.

Jag ersatte 5m 1/2” tryckslang med lika mycket 22mm kopparrör. Efter det har jag en Slangvinda med 3/8 slang.Jsg tycker mig uppleva en märkbar skillnad i flöde bara på en blåspistol. Kan ju vara inbillning men 12mm känns klent.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag ersatte 5m 1/2” tryckslang med lika mycket 22mm kopparrör. Efter det har jag en Slangvinda med 3/8 slang.Jsg tycker mig uppleva en märkbar skillnad i flöde bara på en blåspistol. Kan ju vara inbillning men 12mm k
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ersatte 5m 1/2” tryckslang med lika mycket 22mm kopparrör. Efter det har jag en Slangvinda med 3/8 slang.Jsg tycker mig uppleva en märkbar skillnad i flöde bara på en blåspistol. Kan ju vara inbillning men 12mm känns klent.
Slangen jag drog från tanken var 3/8" = 10mm. Och rör plus slangvindan är 12-13mm så dimensionen ska det inte vara något fel på.

dof dof skrev:
En mutterpicka drar ordentligt med luft så förmodligen orkar inte regulatorn med riktigt. Om du ber någon köra dragaren medans du håller koll på trycket ur regulatorn borde du se om den är problemet. Själv kör jag allt utan regulator förutom färgsprutan. Den har jag en separat lös regulator till istället.
Hur är det med tryckluftsverktyg, är dem känsliga mot högre bar (10) eller är det bara myt?

Jag tror också på tryckregulatorn i första hand.
Jag kör också utan den och har inte märkt något problem.
Kan du, på något smidigt sätt, koppla förbi vattenavskiljaren. Mest för att utesluta att det är den som stryper flödet?

Hur långa är dina nya ledningar? Tryckfallet i 12mm kopparör med lite längd kanske inte är försumbart?

Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag tror också på tryckregulatorn i första hand.
Jag kör också utan den och har inte märkt något problem.
Kan du, på något smidigt sätt, koppla förbi vattenavskiljaren. Mest för att utesluta att det är den som stryper flödet?
Ja, jag ska testa utan regulator först, funkar inte det så fortsätter jag utan vattenavskiljaren.

R RiKr skrev:
Hur långa är dina nya ledningar? Tryckfallet i 12mm kopparör med lite längd kanske inte är försumbart?
Kopparledningarna är 5-6m innan slangvinda på 18m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.