Jag behöver skicka en puls till ett relä några tiotal meter bort och undrar om det finns en färdig lösning (istället för att bygga om en trådlös ringklocka, t ex Nexa). Pulsen varar lika länge som jag trycker på en slutande knapp.

Mottagaren bör drivas av 12 volt (batteribackup) eftersom anordningen ingår i ett larm.

Redigerat:
du får kanske ge lite mer bakgrund/krav för att du ska få några bra svar...

– vad har du för krav på sändaren då? "tryckknappen" -- ska det vara en vanlig strömbrytare på vägg "elko-vippa"? en handsändare "bilnyckel"? en app i telefonen? eller något som ansluts till godtycklig [klenspännings] brytare "magnetkontakt"? hur kan sändarsidan strömförsörjas? 230V? 12V? knappcellsbatteri?

– behöver mottagaren vara alltid driven av 12V? och har inga större begränsningar på strömförbrukning, eller behöver den vara supersnål?

– hur långt är ett tiotal meter? och är det en sträcka med fri sikt? eller i byggnad med många väggar/golv? radioräckvidden är ganska begränsad på sändarutrustningar som inte omfattas av sändarlicens (typiskt Bluetooth, Wi-Fi på 2.4 eller 5 GHz, eller 433 MHz fjärrkontroller)

ska jag gissa så gäller det att övervaka ett uthus/garage/sidobyggnad som ska anslutas till huvudbyggnadens larmcentral

jag ser väl två möjliga vägar att fundera vidare på -- antingen att försöka bygga på någon fjärrkontroll som bygger på fjärröppning av en bil, det andra alternativet är att bygga något kring Shelly -- mottagarreläet Shelly 1 kan drivas av såväl 230V AC som 12V DC; som sändare finns Shelly i3 som kan matas av 230V AC eller minst 24V DC, alternativt Shelly Uni som drivs av 12-36V DC (eller 12-24V AC)

ingetdera är väl "en färdig lösning" och räckvidd/Wi-Fi-täckning kan vara ett problem som behöver adresseras alldeles oavsett

Tack för svaret

sändarsidan ska en tryckknapp som en ringklocka, och strömförsörjas med litet batteri. Trådlös förbindelse har nog tillräcklig räckvid på 433,92 MHz som bl a Nexaprodukter använder.

Mottagarsidan bör fungera med tolv volt men kan till nöds gå på nätspänning.

Användningen är att kunna avaktivera en larmfunktion från ett rum dit jag inte kan/vill dra en ledning. När man går från det rummet till köket passerar man en sektion i huset som kan vara larmat i stil med nattlarm av undervåning för vanliga larminstallationer. Här finns dock ingen manöverpanel för larmet.
Avaktiveringen av den här larmfunktionen sker genom att strömförsörjning till ett relä bryts momentant. Så man trycker på knappen. Mottagaren aktiverar ett relä som bryter strömmen till ett annat relä. Detta andra relä är så kopplat att det har konstant strömförsörjning medan det är i slutet läge. När reläet släppt förblir det i öppet läge tills det får en strömpuls för att slutas igen.

jag ska testa med lite nexagrejor.

Finns en uppsjö av garageöppnarfjärrar med mottagarrelä som går på 12V Det är ofta 433mHz prylar men andra frekvenser förekommer, graden av kryptering kan variera men är oftast låg. Sök på homelink remote t ex. Räckvidd ca 30m

Nexas fjärrströmbrytare och kanske även Shelly är för av/på funktion och inte för att ge en puls.
Jag köpte Nexas trådlösa ringklocka LML-710 med tryckknappen LMLT-711 (kan köpas lös, max fyra per mottagarenhet vilket räcker).

mottagaren drivs med nätström men lågspänningen är 9,4 volt så jag ska prova att mata med det. Tolv till nio volt klaras med en Traco power dc/dc omvandlare TMR 6-1219 som jag redan har.
När mottagaren aktiveras ljuder en förvald signal i en liten högtalare, den drivningen är knappast användbar. Men dessutom blinkar en lysdiod i ca tio sekunder. Spänningen över lysdioden är uppåt 2 volt (universalinstrumentet hinner inte med). Den spänningen kan jag ta ut och köra in på en omgjord Velleman byggsats för ljusrelä. Spänningspulserna får aktivera reläet i Vellemankretsen så att önskad brytande verkan uppstår. Vilket ska bevisas. Ombyggnaden av Vellemankretsen är en förenkling där bl a fotoresistorn tas bort.

med Shelly kan man få en puls genom att sätta en tid för Auto-off varpå Shellyn själv växlar reläet tillbaka till viloläget igen efter en förfluten tid vars längd sätts av brukaren

tiden kan ställas valfritt mellan 10 millisekunder och 65000 sekunder (drygt 18 timmar)

Bra info om inställbar tid. Prövar gärna Shelly 1 men jag känner inte alls till produkten eller hur den fungerar. Styrs den över wifi? OK i så fall. Vilken tryckknapp kan användas?

G gråsten skrev:
Vilken tryckknapp kan användas?
harka harka skrev:
som sändare finns Shelly i3 som kan matas av 230V AC eller minst 24V DC, alternativt Shelly Uni som drivs av 12-36V DC (eller 12-24V AC)
man kan i och för sig också använda en andra Shelly1 som "tryckknapp" -- alltså utan att använda dess relä

de kommunicerar över Wi-Fi – sen får man skapa ett scenario för Shelly1-pucken som sändaren/tryckknappen aktiverar vid sitt tillslag

G gråsten skrev:
Nexas fjärrströmbrytare och kanske även Shelly är för av/på funktion och inte för att ge en puls. PS.jag förstod att de kan ställas in för att ge förinställd puls mem de kräver yttre ström, 12 eller 240 volt vilket inte passar i det aktuella fallet.

Jag köpte Nexas trådlösa ringklocka LML-710 med tryckknappen LMLT-711 (kan köpas lös, max fyra per mottagarenhet vilket räcker).

mottagaren drivs med nätström men lågspänningen är 9,4 volt så jag ska prova att mata med det. Tolv till nio volt klaras med en Traco power dc/dc omvandlare TMR 6-1219 som jag redan har.
När mottagaren aktiveras ljuder en förvald signal i en liten högtalare, den drivningen är knappast användbar. Men dessutom blinkar en lysdiod i ca tio sekunder. Spänningen över lysdioden är uppåt 2 volt (universalinstrumentet hinner inte med). Den spänningen kan jag ta ut och köra in på en omgjord Velleman byggsats för ljusrelä. Spänningspulserna får aktivera reläet i Vellemankretsen så att önskad brytande verkan uppstår. Vilket ska bevisas. Ombyggnaden av Vellemankretsen är en förenkling där bl a fotoresistorn tas bort.
Lösningen enkel. På ringklockans mottagare plockade jag bort nätmatningen och anslöt 9 volt från dc/dc omvandlare enligt ovan.

Det räcker med sista steget i Vellemankretsen. En BC547 transistor matas från lysdioden i ringklockan över ett motstånd på 15 kohm. När lysdioden får ström aktiveras transistorn och ett relä i serie med transistorm drar. Tryckknappen kan aktivera reläet rakt genom hela huset minst 25 meter bort vilket jag testade med en liten siren som aktiveras när reläet drar. Det använda tvåpoliga växlande reläet har en resistans på ca 700 ohm, dubbla mot byggsatsens, men det spelar ingen roll.

Båda kretsarna matas med tolv volt men de isoleras från varandra genom dc/dc omvandlaren vilket är bra eftersom signaljord ut från lysdioden inte är jord/minus i den efterföljande reläkretsen.

Den funktion jag söker är att en krets ska brytas när man trycker på knappen. Det funkar även om reläet drar och släpper upprepat i takt med lysdiodens blinkningar. Ett släpp räcker för önskad verkan. Då släpper ett relä som matas över kontakt som är sluten när detta relä aktiverats av en annan funktion. I och med att matningsströmmen bryts så är detta relä öppet tills det aktiveras igen.

Jag föredrog lösningen med Nexas ringklocka eftersom det är smidigt med tryckknapparna som drivs av ett litet knappbatteri.

Redigerat:
Liten uppföljning: ovan använde jag Nexa trådlösa ringklocka med nätansluten mottagare LML710som kan drivas med 9 volt (inte 12 för då går kortet sönder).

Den batteridrivna varianten MLR1105 har en trådantenn (möjligen längre räckvidd), drivs med tre AA batterier och har ett kort som är lättare att hantera. Drivspänningen för transistorn med reläet kan tas ut direkt över lysdioden via motstånd 15 kohm. Jord kan inte vara gemensam eftersom lysdiodens minussida ligger på plus 4 volt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.