Ska sätta ihop 2st 45x145 reglar så att det blir 1st 90x145.
Finns det något bra lim man kan använda till detta, självklart ihop med ett antal 6x80 C4 konstruktionsskruv.

Tack!
 
Polyuretanlim är lämpligt att använda då det är beroende av fukt för att härda. Vilket nytt tryckimpregnerat brukar vara, fuktigt alltså.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag tror att det är Sättlim för inom och utomhuskonstruktioner, som är att föredra. Men virket får inte vara alltför färskt, utan lite torrare måste det bli. Men det har du säkert redan förstått.
 
Varför limma, limmet tillför ingen bättre bärkraft i höjdled, blir styvare sidledes visserligen.
Då det är tryckt så är det väl utomhus och mitt förstaval är polyuretan men man får skruva tätt för limmet jäser ordentligt.

Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag testade vanligt trälim för utebruk och tryckt virke för några år sedan...
Limmade ihop två trallbitar, full täckning med lim och bra tryck.
De satt ihop lite mer än två år utomhus...
 
Vad är syftet med att dubbla en regel på så kort avstånd som 3 meter?
 
prototypen prototypen skrev:
Varför limma, limmet tillför ingen bättre bärkraft i höjdled, blir styvare sidledes visserligen.
Då det är tryckt så är det väl utomhus och mitt förstaval är polyuretan men man får skruva tätt för limmet jäser ordentligt.

Protte
Jag brukar sätta tvingar och sen skruva.
 
Ska du limma med PU så behövs nog 2 skruv för varje 30 cm så det skulle bli 20 skruv på en 3 meters bit.
Ska det bli trallvirke direkt på 145-orna?

Protte
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ska du limma med PU så behövs nog 2 skruv för varje 30 cm så det skulle bli 20 skruv på en 3 meters bit.
Ska det bli trallvirke direkt på 145-orna?

Protte
Då skippar jag nog PU-lim, blir lite mycket skruv. Det är till en pergola och 2x45 är mest för utseendet, så många skruv ser inte så bra ut.

Om man skippar limmet, hur många skruv är lämpligt?
 
J joasag skrev:
Då skippar jag nog PU-lim, blir lite mycket skruv. Det är till en pergola och 2x45 är mest för utseendet, så många skruv ser inte så bra ut.

Om man skippar limmet, hur många skruv är lämpligt?
Men vart på pergulan ska dessa 90x145 användas. Jag misstänker att det är som pelare. Men helt oavsett vart de ska användas så kommer egentligen en enkel 45x145 hålla mer än väl. Dubbla är enbart estetiskt. Om, och vilket lim du då använder spelar ju ingen roll, eftersom det ändå inte behövs. Men om du ändå vill använda det, så ska det ju vara något som tål utomhusklimat, PU eller Sättlim.
Antalet skruv spelar ju då inte heller någon roll. Egentligen mest så det sitter ihop. 8 stycken är väl vad jag skulle ha använt.
 
Istället för de flesta skruvarna kan du ju ta skruvtvingar.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.