2 654 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Tryckimpregnerat luftvärmepump
Energisparande i all ära men luft luftvärmepumpar är inte vackra och smälter inte in med en husfasad.J Jerald Stuartson skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Om man inte vill att den syns får man gräva ned, kallas då ytjordvärme eller bergvärme.
Men det går att måla med samma kulör som fasaden, så gjorde vi med det grå fasadskåpet.
Det är ju bara lite plåtkåpor.
Protte
Men det går att måla med samma kulör som fasaden, så gjorde vi med det grå fasadskåpet.
Det är ju bara lite plåtkåpor.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Det måste ju finnas en rimlig uppskattning på hur en inklädnad ska vara för att inte minska luftflödet.
Den befintliga utedelen har ju en sugöppning och en blåsöppning och för båda kan man räkna ut en tvärsnittsarea. Ex vis om blåsöppningen har 60 cm diameter så är arean 0.28 m2. Då måste arean där luften kan ta sig ut från inbyggnaden vara minst 0.28 m2 men helst märkbar större för luften måste ju ta sig runt åt sidan eller var de nya öppningarna ska sitta. Dessutom för det nya utblåset inte vara bara små springor för då blir luftmotstånden snabbt större även med samma sammanlagda tvärsnittsarea.
Ganska lätt även om effektivitetsförlusten inte går att sätta siffror på. Jag tror att man ganska lätt kan klara sig under 10% förlust.
Viktigt: luften får inte circulera innanför inklädning mellan sug och blåsöppningen.
Den befintliga utedelen har ju en sugöppning och en blåsöppning och för båda kan man räkna ut en tvärsnittsarea. Ex vis om blåsöppningen har 60 cm diameter så är arean 0.28 m2. Då måste arean där luften kan ta sig ut från inbyggnaden vara minst 0.28 m2 men helst märkbar större för luften måste ju ta sig runt åt sidan eller var de nya öppningarna ska sitta. Dessutom för det nya utblåset inte vara bara små springor för då blir luftmotstånden snabbt större även med samma sammanlagda tvärsnittsarea.
Ganska lätt även om effektivitetsförlusten inte går att sätta siffror på. Jag tror att man ganska lätt kan klara sig under 10% förlust.
Viktigt: luften får inte circulera innanför inklädning mellan sug och blåsöppningen.
Det här en större faktor än man tror. Oftast funderar man bara på hur mycket en inklädnad eventuellt begränsar luftflödet, men 'kortslutning' som gör att redan kyld luft dras in i värmepumpen igen är ett minst lika stort problem.T Thomas_Blekinge skrev:
Om man måste klä in en pump tror jag de att man skall bygga lådan själv. Jag skall själv installera en lvvp av mindre model i höst som måste kläs in på något vis (har en lvvp på en annan fastighet som står öppet och skulle inte falla mig in att klä in om det inte var absolut nödvändigt). Jag tänker att den är helt öppen bakåt, bygger tight och helt stängt/panelad på sidorna och ovan och med många få ribbor på framsidan (helst med ngt avstånd). Jag tänker att man får pröva hur det ser ut med ribbor om man har 30, 40 eller 50% täckning och sedan välja den som är acceptabel med lägst täckning. Men jag räknar med att fläkten får gå något hårdare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden