867 läst ·
2 svar
867 läst
2 svar
Tryckimpregnerad dörrkarm 70 tal?
Absolut inte för inomhusbruk iallafall. Men som gammal byggnadskonstruktör, är jag är utbildad inom byggnadshistoria. Där har det aldrig nämnts heller. Har även drivit eget byggföretag i 15år, och inte heller under den tiden har jag träffat på det.Skalman9 skrev:
En dörr står dessutom upp, varpå den inte blir särskilt utsatt för "väder och vind". Tryckimpregnerat var inte heller särskilt vanligt på 60-70talet.
Om det någongång skulle vara användbart. Så tänker jag närmast på gamla hus, som ibland hade en matkällare/pumphus. Dessa hade ofta liggande dörrar, i lite vinkel.
Men nu är det ju inte heller säkert att det inte funnits. Någon hempulare kan ju vid tillfälle ha byggt en egen dörr i tryckat.
Tack för svaret...
Vår ytterdörr har någon bets färg över sig som luktar, ville dock se om det kunde varit tryckt karm istället. Men då måste det vara någon oljefärg eller nåt.
Får skrapa bort och måla med bra färg.
Tack för svaret.A AG A skrev:Absolut inte för inomhusbruk iallafall. Men som gammal byggnadskonstruktör, är jag är utbildad inom byggnadshistoria. Där har det aldrig nämnts heller. Har även drivit eget byggföretag i 15år, och inte heller under den tiden har jag träffat på det.
En dörr står dessutom upp, varpå den inte blir särskilt utsatt för "väder och vind". Tryckimpregnerat var inte heller särskilt vanligt på 60-70talet.
Om det någongång skulle vara användbart. Så tänker jag närmast på gamla hus, som ibland hade en matkällare/pumphus. Dessa hade ofta liggande dörrar, i lite vinkel.
Men nu är det ju inte heller säkert att det inte funnits. Någon hempulare kan ju vid tillfälle ha byggt en egen dörr i tryckat.
Vår ytterdörr har någon bets färg över sig som luktar, ville dock se om det kunde varit tryckt karm istället. Men då måste det vara någon oljefärg eller nåt.
Får skrapa bort och måla med bra färg.
Klicka här för att svara