Jag installerade en LK vattenfelsbrytare med tryckgivare för någon månad sedan. Den är kopplad till larmet så allt vatten stängs av när det är pålarmat. När vattnet är avstängt övervakas trycket och det finns ett tryckfall i systemet när det är avstängt mer än någon timme. Vattenfelsbrytaren larmar då och måste återställas. Alla ledningar är monterade synligt och det verkar inte läcka någonstans.

Vattenfelsbrytaren är monterad direkt efter hydroforen. Det finns ingen automatisk påfyllning av panna eller likande. Avsättning till varmvattenberedaren sitter efter vattenfelsbrytaren, skulle ett genomläckage i blandare eller blandningsventil för varmvatten kunna orsaka detta?
Jag kan tycka att trycket borde vara konstant så länge inget öppnas, eller tänker jag fel?

Hej! Lyckades ni hitta vad som orsakade att vattenfelsbrytaren larmar?
Jag har själv funderat på om en temperatursänkning i varmvattenberedaren kan vara tillräckligt för att trycket i systemet ska sjunka och larmet gå.

Dessvärre inte, ska komplettera med en manometer på både kall- och varmvatten för att se hur mycket trycket faktiskt ändras. Men visst borde trycket i VVB kunna påverka!

Ok! Återkom gärna när du hittat orsaken. Enligt manualen så kan man justera känsligheten genom att vrida på ett reglage inuti huvudenheten men man vill ju vara helt säker på att inget läcker innan man gör något sådant. Har du provat det?

Har testat att vrida den till lägsta känsligheten, då bryter den mer sällan men det är inte helt bra. Även om vi är borta 2v så försvinner inte trycket helt dock, gissar på att det stannar runt 2 bar. Återkommer!

D drerkle skrev:
Har testat att vrida den till lägsta känsligheten, då bryter den mer sällan men det är inte helt bra. Även om vi är borta 2v så försvinner inte trycket helt dock, gissar på att det stannar runt 2 bar. Återkommer!
Har du hittat vad som varit fel eller fått felet avhjälpt?

Hej har samma problem någon som vet vad det beror på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.