P Plutus skrev:
Expansionskärlet bör vara halvfullt, det brukar höras om man knackar på sidan hur mycket vatten det är i. Om det är stumfyllt med vatten så ändras trycket i systemet väldigt lätt. När du fyller på, stiger trycket direkt? eller behöver du fylla på 10 liter?
Nu har jag inte fyllt något annat kärl än mitt eget, men jag tycker nog att det reagerar ganska snabbt. Jag öppnar kranen väldigt lite och efter några sekunder är det uppe på 1 bar igen

D D_Anders skrev:
Det kan vara tomt på luft i blåsan i expansionskärlet. Det märker du om du trycker in stiftet. Kommer det då ut varken vatten eller luft så kan blåsan vars hel men fastklistrad mot kärlet vägg.

I så fall stänger du av pannan, stänger ventilerna på båda tillopp och retur, öppnar säkerhetsventilen och kopplar en rejäl cykelpump till expansionskärlet (en som klarar i alla fall 10 bar). Sen pumpar du upp tryck och trycker till som tusan och hoppas att blåsan börjar släppa. Sen omväxlande så pumpar du och släpper ut luft så att blåsan släpper mer och mer. Till slut pumpar du upp lagom tryck, stänger säkerhetsventilen, öppnar de andra, fyller på med vatten och avluftar.

Om det istället kommer vatten från blåsan eller om den vägrar att släppa så måste du byta kärl. Med lite tur är det enkelt gjort.
Tack för info. Ska prova stiftet igen. Det var ett tag sedan nu 👍

J Jan-E 94 skrev:
Nu har jag inte fyllt något annat kärl än mitt eget, men jag tycker nog att det reagerar ganska snabbt. Jag öppnar kranen väldigt lite och efter några sekunder är det uppe på 1 bar igen
Finna bara 2 saker för det med sekunder på öknde tryck.
1 Dåligt med luft i blåsan kärlet. Luft fylls med tomt kärl på vatten till ca 0,6 bar, sen fylla vatten till 0,9 bar,
trycket komme att öka, när det blir dags för värmen.
2 Kollas med piggen, inget vatten, ingen luft, blåsan klistrad i botten. Kan gå att få loss med att pumpa hårt.
3 Punka på blåsan. byte av kärl.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.