Jag fick ny värmepump installerad idag, en CTC EcoAir 610M kopplad till en Zenith i250.

Problem, värmen i huset är avstängd pga sommarläge. Men trycket ökar ändå hela tiden, när jag släpper ut varmvatten från expansionsventilen sjunker trycket. Men sen ökar det igen.
Jag har luftat alla element och alla nipplar jag hittat på värmesystemet. Ingenting verkar hjälpa. Det finns luft i expansionskärlet, men vet ej om det är rätt tryck.

Man har ökat tjockleken på rören till/från utedelen från 22mm till 28mm, ett magnatitfilter har också tillkommit om det kan ha med saken att göra. Kan man kalibrera om manometern?

Om jag släpper på värmekretsens expansionsventil påverkar det ingenting.

Jag ska naturligtvis ringa montören imorgon, men jag kan inte sova förrän jag får någon slags förklaring på vad som är fel.

Jag lär stänga av systemet inatt.

T
Är allt nytt (innedel/utedel) ?

Ökar trycket så pass mycket så att säkerhetsventilen öppnar?

Hur fort öka trycket ?

Men spontant så låter det som att påfyllnadsventilen inte är helt stängd eller att den läcker igenom.

Är även expansionskärlet nytt så ska förtrycket justeras enligt installationsanvisningarna (tror det kommer med strax över 1bar i förtryck från fabrik)

• Gilla
returen
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Är allt nytt (innedel/utedel) ?

Ökar trycket så pass mycket så att säkerhetsventilen öppnar?

Hur fort öka trycket ?

Men spontant så låter det som att påfyllnadsventilen inte är helt stängd eller att den läcker igenom.

Är även expansionskärlet nytt så ska förtrycket justeras enligt installationsanvisningarna (tror det kommer med strax över 1bar i förtryck från fabrik)
Innedelen är gammal från hösten 2018, inget nytt på den mer än magnetitfiltret som ser korrekt monterat ut, och jag har luftat den utan framgång.

Påfyllaren läcker inte, vattenmätaren rör sig inte en millimeter. Jag har testat och fylla försiktigt och det syns direkt på manometern.

Montören kommer naturligtvis att få komma imorgon, men jag hade gärna fixat det själv. Jag kommer inte våga ha systemet igång under natten.

Säkerhetsventilen har inte öppnat, jag har själv öppnat och släppt trycket. Denna pannan har två säkventiler, en för varmvatten och en för radiatorkretsen. Det märkliga är att trycket inte minskar om man släpper på radiatorkretsen. Bara på varmvatten. Jag fattar verkligen ingenting.
Värmenkretsen är avstängd pga sommarläge, jag vet inte hur man gör manuell override på den.

Det högsta jag sett är lite över två bar sen har jag släppt ut. Sen stiger det sakta men säkert upp igen, även när inte värmepumpen kör. Ingen elpatron är igång heller.

T
Om trycket sjunker när du släpper på säkerhetsventilen för varmvattnet så är slingan i tanken sönder.
Ta en bild eller två så är det lättare att förstå vilken ventil du skruvar på 😀

Jag har vidit på det vredet som installatören vred på. Men det verksr som det är påfyllaren som är kass. När jag stängt huvudkranen så stiger inte trycket.

Det är den röda hatten jag vridit på, den svarta är visst nån säkerhetsventil för inkommande vatten, om det skulle bli för högt misstänker jag. Jag har blandat ihop allting, man är ju ingen rörmokare.

• Rörsystem med två ventiler, en röd och en svart. Den röda är justerad, den svarta är en säkerhetsventil för inkommande vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det märkliga är att trycket inte minskar om man släpper på radiatorkretsen. Bara på varmvatten. Jag fattar verkligen ingenting.
Den röda är till radiatorkretsen och varmvattenberedarens mantel.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den röda är till radiatorkretsen och varmvattenberedarens mantel.
Ja, det är konstaterat att påfyllningsventilen läcker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.