2 487 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Trycket i expasionskärl efter vattenavbrott
Ok , det är en klassiker att äldre pannor/VP rostar upp mellan VV och system. det snabbaste och kanske billigaste just nu utan för stora kostnader är att kapa vattenrören på pannan, plugga dom, dra rör till en EL- VVB på sidan om, en 200 L som min brukar vara bra , Nya VVB brukar levereras med ett kopplingsrör som har allt du behöver, så kallvatten in på blå och blandvatten ut på röd.. Så just nu, trycket ökar inte då du stänger på avstängning KV till VV då. Blir till att ha den stängd och bli utan VV tills du ordnat det på något sätt. Finns inte mycket att göra åt det.
Hittar inte sprängskiss på den, om den har beredarsligor eller en burk i sig , slingor går att laga , har för mig att det är en rund plåt bultad på topp och slingorna sitter fast i den, är det en burk ( tank i tanken ) så är det kört
Har inte hittat dem heller, så i stort sett har jag nog inställt mig att det är kört med det gamla. Det är nya tider nu, vad vågar man överhuvudtaget satsa på -- snart får man inte ens "aktivera" en tändsticka numera...det blir gnäll på budgetdiskussion
Lossa lite lätt på plåten på topp så ser du, rörmuff svetsad direkt mot panntoppen, då är det en tank, en rund eller fyrkantig platta som muffar är svetsade på, då är det slingor. då kan hela paketet lyftas upp. Inte riktigt säker om det går att lyfta om det är en men troligtvis , slinga är i koppar och burk stål, koppar går att laga, det brukar vara strax under locket som det rostar.
Men men den har nog passerat bäst före datum. Var i landet är du.
Men men den har nog passerat bäst före datum. Var i landet är du.
Klicka här för att svara