Hej,
blir inte klok hur värmesystememt fungerar. Jag har en gammal CTC ElCombi från 1980-talet och har kört på el i många år, men
1) i går
- alla element kalla på morgonen (antar att elpatron(er?) har pajat), pannas temp 13C
- stängde av vattnet till huset (pga kommunens åtgärder i ledningar)
- under dagen eldade med ved pannan till ca 40C på kvällen, samma temp i ackumulatortanken, trycket i expasionstank ökades inte nämnvärt, lite under 0.5 -> lite över 0.5 bar
- slutade elda
- satte på vattnet till huset => det blev ganska fort övertryck (över 1.5 bar) i expansionstanken så länge vattnet var på, testade detta kanske en halv timme och lättade då och då trycket med säkerhetsventilen => till slut stängde av vattnet
2) i dag
- inte överraskande alla element kalla i morse, pannas temp 13C, ackumulatortanken 40, tryck ca 0.5
- satte vattnet till huset på => det blir fortfarande övertryck i expansionstanken så länge vattnet är på

Som frågan kanske avslöjar, vet jag inte mycket om VVS. Kan någon på enkelt sätt förklara, vad händer?

/T ack på förhand.

Bästa svaret

Övertryck i exspansion, du sätter på vatten utifrån, påfyllningskranen är den öppen , då blir det som du säger, kolla den.
Det med att pannan ( EL-patron ) inte går . kolla så inte överhettningsskyddet på elen löst ut , sitter nog en återeställning på framsidan, ska tryckas hårt och höras ett klick

Tackar så mycket.
Kanske får jag lite mer avancerad kunskap också: hur förhindrar systemet övertrycket under normalt bruk - påfyllningskranen ska ju vara öppen normalt sett? Just före pannas kallvattenintag syns en återkopplingsrör till en ventil som också varmvattnet från pannan går in i. På ventilen finns en regleringsknapp för temp - kanske har den något att göra med saken?
/T

Du har nog rört ihop några kranar. Påfyllningskranen ska inte vara öppen, såvida du inte har en automatisk påfyllare (ovanligt i villor).
Det andra du beskriver låter som en blandningsventil för att du inte ska få för varmt vatten till dina tappställen, den har inte med saken att göra. Låt den vara.

Hmm ... påfyllningskranen har varit öppen under alla år fram till nu, när jag var tvungen att stänga den för att inte få övertryck i systemet efter att ha eldat under vattenavbrott (och satt vattnet på efter det) ?!

Det är inte avstängningen av varmvattnet du menar?

Nej, jag har rört bara husets vattenkran och nu senast kranen till pannas kallvattenintag.

kulle
Några översiktsbilder är nog nödvändigt här

T Tiotummen skrev:
Nej, jag har rört bara husets vattenkran och nu senast kranen till pannas kallvattenintag.
På beskrivningen låter det som att det du kallar 'pannans kallvattenintag' kan vara avstängningen av tappvarmvattnet.
Lite bilder hade underlättat.

Jag fortsätter med att be om ursäkt: jag ha glömt berätta att bara vedeldning utförs med ackumulatortanken, eldrift gäller bara pannan.
Att (till slut) fatta betydelsen med denna skillnad ledde till lite testande och mycket riktigt finns det uppenbarligen en mekanism i pannan som blockerar kallvattenintaget när vattenmängden är tillräcklig (man kan höra "plopp" och vattenbruset i ledningen slutar). Så expasionskärlet fylls nog via ackutanken.
Stort tack för alla svar!

Jag blev illa tvungen att fråga vidare, något är fel i pannan (ackumulatortank är nu bortkopplad från systemet).

Trycket på varmvatten är väldigt dåligt, så jag kollade tryckkärlets funktion (tömt helt, ställt förtrycket och kopplat tillbaka till systemet). Membranet verkar helt, det tycks handla trycket konsekvent.

Men för att inte orsaka övertryck i tryckkärlet, måste jag ha pannas tappvattenintaget jämt stängt och öppna det bara för att fylla på efter att ha använt varmvatten via blandare. Alla förändringar i tappvattenmängden syns dramatiskt på tryckkärls manometer (t.ex. tappade 3 liter varmvatten > -0.12 bar). Jag gissar att något (nån koppling ?) har gått sönder i pannan och tappvatten och radiatorvatten blandas i pannan. Låter detta sannolikt?

Ökar trycket i systemet vid öppen KV-ventil i huset eller ventilen för KV för panna så är det läck mellan VV och system. Kolla upp det noga om det är så. Och återkom det kan finnas bot för det.

Precis så är det, öppnar jag KV-ventilen för pannan så stiger trycket fort.

Det är då en panna med VVB i , ett par foton på uppsidan behövs för att ge tips om åtgärd som kan fungera tillsvidare tills ni kommer till skott med annat.

1)
Installation av värmesystem med kopparledningar, en cirkulationspump och en CTC Elcombi panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2)
VVS-installation med märkta rör och ventiler ovanför en varmvattenberedare.
Skapa konto

3)
Rörledningar och ventiler ovanför en varmvattenberedare, märkt med pil och text för KV-ventilen.
Skapa konto

4)
Komplex av kopparledningar och isolerade rör med etikett "KV till VVB" i ett pannrum.
Skapa konto

5)
Rörsystem i källare med isolerade och oisolerade rör samt vattenpåfyllningspunkt markerad med blå pil.
Skapa konto

• Gilla
Miob12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.