ETL som föregående hänvisar till är en helt OK självbergänsande värmekabel, kom även ihåg att en jordfelsbrytare SKALL finnas före värmekabeln.

S
Om du har rätt V-kabel så går det att trycka i den , upp 90 m har jag gjort , men klart inte för skarpa böjar på slangen , och inga ventiler eller metallkopplingar på vägen

Dock så är väl max längden på just ETL ca 60 m startströmmarna blir för höga om den är längre.

S
Självbegränsande ?? i vad ??

I temperatur, en värmekabel som ligger i dricksvatten ska helst inte bli mer än ca 10 grader varm även om man inte tappar nått vatten. Blir det varmare är det risk för bakterietillväxt.
Känner du inte ens till självbegränsande värmekablar så har du rätt stora luckor i ditt kunnande om värmekablar ;)

S
Syrliga kommentarer på min bekostnad undanber jag mig och det med lucker i kunskapen tror jag inte du ska ta upp i offentligt forum , du kan snava på dina ord , inte bra
Falsk marknadsförning med att säga självreglerande , men det sägs inte vilka temperaturer det handlar om
Det finns inga självbegränsande V-kablar inom ett spektrum i Celsius , dom är endast byggda för att begränsa en maxtemp för att inte förstöra sig själva , endast i tillverkningsresistansen som bestämmer
antal Watt per meter som omräknat i maxgrader finns det
Denna maxtemp avger den även på sommaren och det blir varmvatten i slangen .
Har du något att komma med så gör det och inte komma med något som inte stämmer med verkligheten
för du har helt fel i det här ,
En ETL-värmekabel är parralellresistiv och varje meter är sin egen värmekälla och denna del är på 10W
Ska det vara ekonomi i det så ska det vara en termostat som reglerar och då går det att arbetat
frostfritt + 5C

• Textbeskrivning av en värmekabels funktion och rekommenderad termostat EB-Therm 800, med knappen "Hitta återförsäljare".
Har man själv lite hög svansföring får man nog finna sig i både det ena och det andra och har du jobbigt med det kanske du ska ta dig en funderare..
Och om jag fattar dig rätt menar du att det är metersvisa uppdelningar i kabeln, så är det naturligtvis inte utan hela kabeln är ett enda element med en effekt av ca 10 W/meter för ETL och + 5 grader vid stigande temperatur sjunker effekten. Här kan du läsa på om just ETL https://www.pentairthermal.se/produ...spx?id=tcm:507-23650&catid=tcm:507-17783-1024.

S skutten11 skrev:
Har du något att komma med så gör det och inte komma med något som inte stämmer med verkligheten
för du har helt fel i det här
Självreglerande värmekabel har PTC-karakteristik så att resistansen ökar med ökad temperatur. Därmed sjunker effekten. Så det är inte alls missvisande att kalla kabeln självreglerande. Jag kan inte se något sakfel i det Elmont skriver. Eftersom den inte stänger av helt vid någon temperatur kan det dock vara poäng att ha en termostat i alla fall för att spara lite energi. Är det en lång kabel kan det bli betydande effekter som går åt i onödan när det är plusgrader ute.

S
Angående det med hela längden , eftersom du är så kunnig i detta , så förklara hur motståndstråd
kan vara allt mellan 2 och 60 meter och leverera en effekt i yttersta ändan utmed hela längden utan att brinna upp , eftersom den är klippbar var som helst
Det med hög svansföring har du nog inga problem med , det syns i dina inlägg lite här och där ., med den ena efter den andra s.k . expertutlåtande i framför allt EL-trådar , det finns många fler än du som har kunskap i ämnet , kanske överstiger deras kunskap både din och min tillsammans
Att då framstå som en Gurra är nog inget bra
Som dom flesta med någotsånär elementära kunskaper i värmetillverkning så har alla värmekablar en resistiv uppbyggnad och en sådan konstruktion kan inte understiga en viss avgiven effekt oavsett omgivningstemperatueren , är det en kopparkonstruktion då är jag med , så när den blir varm ökar motståndet
Medans V-kablar har en konstantråd som inte varierar i motståndet i förhållande till temperatur , men har en maxgräns som inte kan överstigas efter uträkning av diametern .
Det finns självreglerande V-kablar ( dom är till 95 % platta ) , som har ett skikt halvledande hölje om ledarna i ytterkanten , när temperaturen ökar så ökar motståndet men aldrig ner till noll
Men en ETL är inte en sådan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.