Har precis bytt ut vår gamla hydropress mot en ny 60-liters och blev lite fundersam till vilket tryck den ska ha. Enligt instruktionen ska den fyllas till 0,2 bar under tillslagstrycket. Pumpen slår till vid 3,4 bar och slår av vid 4,4 bar. Således borde den (tom) fyllas till 3,2 bar.

Jag fyllde den till 3,2 bar, men noterade att får plats ganska lite vatten i hyrdropressen vid detta tryck. Jag provade därför hur mycket vatten som ryms mellan tillslagstrycket och maxtrycket, samt hur mycket som får plats totalt i den vid några olika tryck.

3,2 bar:
Ca 10 liter mellan tillslag och max.
Ca 15 liter totalt

2,7 bar:
Ca 10 liter mellan tillslag och max.
Ca 25 liter totalt

2,2 bar:
Knappt 10 liter mellan tillslag och max.
Ca 30 liter totalt

1,2 bar:
Ca 5 liter mellan tillslag och max.
Ca 40 liter totalt

Uppenbarligen får det plats mer vatten ju lägre tryck man har i luftblåsan, vilket kanske inte är så konstigt.

Det konstiga är dock att det bara får plats 15 liter vatten totalt i hydropressen (som alltså är en 60-liters) om jag pumpar upp den till det rekommenderade trycket 3,2 bar. Är detta normalt?

Det är inget konstigt helt normalt. Och håll lufttrycket som rekommenderat, som du ser får du inte mer ut mellan start/stopp om du har lägre tryck, däremot töjs och belastas blåsan mer och livslängden kan försämras i onödan.

OK, tack för svaret! Jag ska fylla i rekommenderat tryck.

Jag läste i en annan tråd här på forumet att fördelen med en hydropress jämfört med en hydrofor är att man relativt sett (till storleken) får ut mer vatten ur hydropressen. Om man får ut ca 1/4 av hydropressens volym totalt, hur mycket får man då ut ur en hydrofor?

Anledningen till att kunna få ut mycket vatten är att det är praktiskt vid strömavbrott.

• Gilla
Rosan911
  • Laddar…
Vid strömavbrott, så får du ut mycket mer vatten ur en hydrofor. Tänk att du har hydroforen(säg 100 l) fylld med luft. Pumpa in vatten till 5 bars tryck vilket bör bli 80 l. Då kan du teoretiskt ta ut 80 l vatten, fast med mycket lågt tryck den sista skvätten, om du inte har någon höjdskillnad.

Så här gör du för att lufta en hydropress

• Stäng av strömmen till pumpen.

• Öppna en kran någonstans och låt den stå öppen.

• När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när man kollar lufttryck i däck). Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen). Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.

• Avviker trycket för mycket, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att komma dit.

• Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.

Källa Göthes Sanitetslager.

Tycker 3,2 bar låter högt.

1.8 bar funkar ju för enklare anläggningar typ sommarstugor, men i en villa vill man nog ha bättre tryck t.ex. i duschen, så 3.2 är väl rimligt. Tycker själv att min enkla pumpautomat vid sommarstugan ger för lågt tryck och jag vill gärna öka den, men billiga pumpar klarar inte mer. :(

HasseTeknik skrev:
Vid strömavbrott, så får du ut mycket mer vatten ur en hydrofor. Tänk att du har hydroforen(säg 100 l) fylld med luft. Pumpa in vatten till 5 bars tryck vilket bör bli 80 l. Då kan du teoretiskt ta ut 80 l vatten, fast med mycket lågt tryck den sista skvätten, om du inte har någon höjdskillnad.
Ja, detta låter rimligt tycker jag. Har dock sett en del andra inlägg här på forumet om att hydropresser har högre verkningsgrad (t.ex. detta: http://www.byggahus.se/forum/vatten...ess-vs-hydrofor-4.html?perpage=15#post1730373). Om man har en hydropress och en hydrofor av samma storlek borde man i så fall få ut mer vatten ur hydropressen, men mitt empiriska experiment visar som sagt att den största delen av hydropressen är luftfylld vid normalt drifttryck.

Det stämmer om du har en pump ansluten, men inte vid strömavbrott ( antar att du inte har reservkraft). Vid strömavbrott slutar hydropressen att verka när du kommer ner till ditt ursprungstryck (3.2 bar i ditt fall), medan hydroforen går ner till 0.

Aha, tack för förklaringen! Då känns det mest som att det är en fråga om utrymme. Om man har gott om utrymme är rimligtvis hydrofor att föredra.

HasseTeknik skrev:
1.8 bar funkar ju för enklare anläggningar typ sommarstugor, men i en villa vill man nog ha bättre tryck t.ex. i duschen, så 3.2 är väl rimligt. Tycker själv att min enkla pumpautomat vid sommarstugan ger för lågt tryck och jag vill gärna öka den, men billiga pumpar klarar inte mer. :(
Bor du i villa med egen brunn och sänkpump ?

RoBo : jag kör med enklast möjliga pumpautomat och tar vattnet från en sjö. Vet att det inte är optimalt, men låter pumpen jobbat i sitt övre register ;) för att kunna duscha med hyfsat tryck ( 2,4- 2,8 bar). Skulle naturligtvis vara trevligare med 4-5 bar.

É
R RoBo skrev:
Så här gör du för att lufta en hydropress

• Stäng av strömmen till pumpen.

• Öppna en kran någonstans och låt den stå öppen.

• När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när man kollar lufttryck i däck). Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen). Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.

• Avviker trycket för mycket, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att komma dit.

• Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.

Källa Göthes Sanitetslager.

Tycker 3,2 bar låter högt.
Jag försökte följa denna ordning men när jag fyller på tanken med kranen öppen så börjar den ju trycka ut vattnet under tiden man pumpar vilket gör att det sakta sjunker när man t.ex. nästan är på 1,8 bar.

Ska man fortsätta pumpa tills den ligger stabilt på 1,8 bar? Vilket antagligen blir när vattnet slutat rinna ur kranen i källaren som är precis vid pumpen (vattnet nästan slut?).

Vet du vid vilket tryck pumpen startar är det bättre du utgår från det när du ändå håller på exemplet bygger ju på start vid 2 bar dvs 0.9 x 2. Annars är det som du är inne på bara att pumpa till dess det är stabilt där man vill och det slutat rinna i kranen.

É
Glömde kolla före jag började, men nu efter ser jag att den startar vid 2,2 ungefär. Men det som hänt nu är då att jag pumpat i lite för lite och att jag nästa gång ska pumpa tills det slutar rinna? Jag blev osäker så jag nöjde mig med att det kortvarigt blev 1,8. Det är rätt bra skillnad mot innan men det borde kunna bli ännu bättre drifttid då?
Om det inte läcker eller så...

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
É ÉlPontus skrev:
Jag försökte följa denna ordning men när jag fyller på tanken med kranen öppen så börjar den ju trycka ut vattnet under tiden man pumpar vilket gör att det sakta sjunker när man t.ex. nästan är på 1,8 bar.

Ska man fortsätta pumpa tills den ligger stabilt på 1,8 bar? Vilket antagligen blir när vattnet slutat rinna ur kranen i källaren som är precis vid pumpen (vattnet nästan slut?).
Ja det skall vara konstant tryck, och inte komma vatten ur kranen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.