Hej
Har runt altanen behov av att byta ut alla liggande reglar som utgör staket. Stolpar o överliggare är omålat i tryckimpregnerat. Ribborna är målade med falu svart på obehandlat. Hållit bra i drygt 10 år men nu är det torrt och sprött och allt måste bytas. Vill gärna ha svart och vill alltså måla. Vill måla innan jag skruvar upp nytt och ser lite olika tankar på nätet om hur viktigt det är att trät är torrt om jag väljer tryckimpregnerat. Andra säger det går bra trots att det inte torkat. Om jag väljer tryckimpregnerat kommer jag inte kunna låta det ligga och torka mer än ett par veckor, hinner trä torka mycket på så relativt kort tid (ute nu på sommaren)?
Är det värt att välja tryckimpregnerat om jag ändå ska måla? eller är det ingen skillnad förens möjligen kopplat till vikten att underhållsmåla obehandlat? I så fall är det ju bättre att välja obehandlat…
Om jag ska måla obehandlat, vilken sorts färg ska jag välja (var falu svart bra val utifrån perspektivet hållbart)
Om jag ska måla tryckat, vad är bästa färgen att välja då?

Tack på förhand!

1 år brukar man säga på tryckt virke, då brukar man räkna att det suttit uppe i ett år påverkat av väder o vind.
Då faller det på att du vill måla de lösa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.