Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är definitionen av en militär stormakt?
Vet inte om någon definition men har man några tusen kärnvapen kan jag nog tycka att man platsar i den klubben.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Rejäl skrev:
BirgitS läs lite det är inte jag som anser det, större delen av världen pratar om tre stora militära stormakter USA, Ryssland och Kina..
Nej jag tror inte att det menas med hur duktig man är hur man nu man mäter sådant..
Du brukar inte ha såhär udda syn som i denna saken😉
Men du får ha den synen men den delas någ inte av större delen av världen..
Jag vet, jag är bara tveksam till om det verkligen stämmer för närvarande.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men nu tror jag inte Putin blir kvar särskilt länge om han får ihop en fredsuppgörelse han är körd. Ryssarna vill inte leva i en sådan här röra.
Det där låter inkonsekvent.
Om ryssarna inte vill leva i dagens röra är det väl bättre att ta hand om Putin nu än när röran har upphört. Om ryssarna vill ha fred och Putin ordnar en fred så finns det ju ingen anledning att ha ihjäl Putin, han har ju då uppfyllt deras önskan.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Nej men varför ska man erövra mer? Kursk är avvikelsen men där har det varit hårda strider en längre tid.
För att Putin vill erövra så mycket mark som möjligt förstås!
Han vill ju komma tillbaks till hur det var på Sovjettiden, bli inskriven i historieböckerna som den som återupprättade ett storryssland.
Har du alldeles glömt att Putins mål från början var att få herravälde över Kiev och att hela Ukraina då skulle bli ryskt (rysk lydstat)?
Han vill ju inte ens nöja sig med den ockuperade marken i ett fredsavtal utan kräver även områden som inte är ockuperade av Ryssland.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
BirgitS läs lite det är inte jag som anser det, större delen av världen pratar om tre stora militära stormakter USA, Ryssland och Kina..
Nej jag tror inte att det menas med hur duktig man är hur man nu man mäter sådant..
Du brukar inte ha såhär udda syn som i denna saken😉
Men du får ha den synen men den delas någ inte av större delen av världen..
Då får kalla orcherna vad du vill, men i konventionell krigföring är de inte kapabla till mkt utan sina importerade drönare/raketer.
En stormakt ska klara att invadera ett oförberett land som Ukraina på några månader.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där låter inkonsekvent.
Om ryssarna inte vill leva i dagens röra är det väl bättre att ta hand om Putin nu än när röran har upphört. Om ryssarna vill ha fred och Putin ordnar en fred så finns det ju ingen anledning att ha ihjäl Putin, han har ju då uppfyllt deras önskan.
Nja, dels fattar inte de flesta ryssar hur illa det är ställt vid fronten. De får inte se några åsnor o cyklar.
Så varför ska de kräva Putins huvud på ett fat när han uppfyller deras sjuka fosterlandsdrömmar?
De vill bara ha fred om det innebär en rysk seger.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte om någon definition men har man några tusen kärnvapen kan jag nog tycka att man platsar i den klubben.
jovisst. Tyvärr har vi ju den aspekten. Men Putte kanske inte vågar dra det kortet ens pga vad Frankrike är kapabla till.

• Haha
Intet
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo det stämmer nog ganska bra!

[länk]

[länk]

Sen har ju Putin tjänat en massa på fossilgas och olja och har kunnat modernisera arsenalen.
Jag vet mycket väl att Ryssland har kärnvapen. Men att ha kärnvapen kan väl inte vara hela definitionen av att vara en militär stormakt.
Är Pakistan en militär stormakt enligt dig i och med att de har kärnvapen?
Nordkorea?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Då får kalla orcherna vad du vill, men i konventionell krigföring är de inte kapabla till mkt utan sina importerade drönare/raketer.
En stormakt ska klara att invadera ett oförberett land som Ukraina på några månader.
En stormakt definieras någ inte på det sättet, inte ens den enda supermakten har alltid lyckats i krig och speciellt inte enligt din definition på några månader..

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att Putin vill erövra så mycket mark som möjligt förstås!
Han vill ju komma tillbaks till hur det var på Sovjettiden, bli inskriven i historieböckerna som den som återupprättade ett storryssland.
Har du alldeles glömt att Putins mål från början var att få herravälde över Kiev och att hela Ukraina då skulle bli ryskt (rysk lydstat)?
Han vill ju inte ens nöja sig med den ockuperade marken i ett fredsavtal utan kräver även områden som inte är ockuperade av Ryssland.
Nej det är jag säker på att det inte är hans mål som kriget utvecklats.

Man skrämde Kiev med långa kolonner i början av kriget men det gav inget sen gav man sig på de ryska områdena i östra Ukraina och jag tror även Putins generaler är nöjda med det inkl ryska folket.

A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet mycket väl att Ryssland har kärnvapen. Men att ha kärnvapen kan väl inte vara hela definitionen av att vara en militär stormakt.
Nordkorea?
Detta hittade jag med 3sekunders googlande..

Gemensamt för dessa stormakter är att de har permanent plats i FN:s säkerhetsråd, har kärnvapen och stora militära krafter även i övrigt och har en del politiskt och ekonomiskt inflytande över vissa andra länder.

https://sv.wikiversity.org/wiki/Stormakt-_diktatur_och_demokrati

BirgitS BirgitS skrev:
Nordkorea?
Man kan inte riktigt jämföra Pakistans och Nordkoreas kärnvapenarsenal med Rysslands...

BirgitS
P paralun skrev:
Nej det är jag säker på att det inte är hans mål som kriget utvecklats.

Man skrämde Kiev med långa kolonner i början av kriget men det gav inget sen gav man sig på de ryska områdena i östra Ukraina och jag tror även Putins generaler är nöjda med det inkl ryska folket.
Har du någon mer fakta om det eller är det bara dina privata gissningar/önskningar?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan inte riktigt jämföra Pakistans och Nordkoreas kärnvapenarsenal med Rysslands...
Jag vet, men det som Paralun skrev kunde tolkas som att enda kravet för att vara en militär stormakt är att ha kärnvapen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.