- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag vet, jag är bara tveksam till om det verkligen stämmer för närvarande.Rejäl skrev:BirgitS läs lite det är inte jag som anser det, större delen av världen pratar om tre stora militära stormakter USA, Ryssland och Kina..
Nej jag tror inte att det menas med hur duktig man är hur man nu man mäter sådant..
Du brukar inte ha såhär udda syn som i denna saken😉
Men du får ha den synen men den delas någ inte av större delen av världen..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det där låter inkonsekvent.P paralun skrev:
Om ryssarna inte vill leva i dagens röra är det väl bättre att ta hand om Putin nu än när röran har upphört. Om ryssarna vill ha fred och Putin ordnar en fred så finns det ju ingen anledning att ha ihjäl Putin, han har ju då uppfyllt deras önskan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
För att Putin vill erövra så mycket mark som möjligt förstås!P paralun skrev:
Han vill ju komma tillbaks till hur det var på Sovjettiden, bli inskriven i historieböckerna som den som återupprättade ett storryssland.
Har du alldeles glömt att Putins mål från början var att få herravälde över Kiev och att hela Ukraina då skulle bli ryskt (rysk lydstat)?
Han vill ju inte ens nöja sig med den ockuperade marken i ett fredsavtal utan kräver även områden som inte är ockuperade av Ryssland.
Då får kalla orcherna vad du vill, men i konventionell krigföring är de inte kapabla till mkt utan sina importerade drönare/raketer.Rejäl skrev:BirgitS läs lite det är inte jag som anser det, större delen av världen pratar om tre stora militära stormakter USA, Ryssland och Kina..
Nej jag tror inte att det menas med hur duktig man är hur man nu man mäter sådant..
Du brukar inte ha såhär udda syn som i denna saken😉
Men du får ha den synen men den delas någ inte av större delen av världen..
En stormakt ska klara att invadera ett oförberett land som Ukraina på några månader.
Jo det stämmer nog ganska bra!BirgitS skrev:
https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/00963402.2024.2314437?needAccess=true
https://laromkarnvapen.se/vad-ar-karnvapen/lander-med-karnvapen/ryssland/
Sen har ju Putin tjänat en massa på fossilgas och olja och har kunnat modernisera arsenalen.
Nja, dels fattar inte de flesta ryssar hur illa det är ställt vid fronten. De får inte se några åsnor o cyklar.BirgitS skrev:
Så varför ska de kräva Putins huvud på ett fat när han uppfyller deras sjuka fosterlandsdrömmar?
De vill bara ha fred om det innebär en rysk seger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag vet mycket väl att Ryssland har kärnvapen. Men att ha kärnvapen kan väl inte vara hela definitionen av att vara en militär stormakt.P paralun skrev:
Är Pakistan en militär stormakt enligt dig i och med att de har kärnvapen?
Nordkorea?
En stormakt definieras någ inte på det sättet, inte ens den enda supermakten har alltid lyckats i krig och speciellt inte enligt din definition på några månader..K karlmb skrev:
Nej det är jag säker på att det inte är hans mål som kriget utvecklats.BirgitS skrev:
För att Putin vill erövra så mycket mark som möjligt förstås!
Han vill ju komma tillbaks till hur det var på Sovjettiden, bli inskriven i historieböckerna som den som återupprättade ett storryssland.
Har du alldeles glömt att Putins mål från början var att få herravälde över Kiev och att hela Ukraina då skulle bli ryskt (rysk lydstat)?
Han vill ju inte ens nöja sig med den ockuperade marken i ett fredsavtal utan kräver även områden som inte är ockuperade av Ryssland.
Man skrämde Kiev med långa kolonner i början av kriget men det gav inget sen gav man sig på de ryska områdena i östra Ukraina och jag tror även Putins generaler är nöjda med det inkl ryska folket.
Detta hittade jag med 3sekunders googlande..BirgitS skrev:
Gemensamt för dessa stormakter är att de har permanent plats i FN:s säkerhetsråd, har kärnvapen och stora militära krafter även i övrigt och har en del politiskt och ekonomiskt inflytande över vissa andra länder.
https://sv.wikiversity.org/wiki/Stormakt-_diktatur_och_demokrati
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Har du någon mer fakta om det eller är det bara dina privata gissningar/önskningar?P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg