- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo men nu kommer du inhoppande i tråden som "gubben i lådan"....😉Rejäl skrev:
Alla har rätt till sina funderingar! Och skribenten såg nog mest till situationen inne i Ukraina.
Sen i sak så slår då Europas länder rekord i förvarsutgifter och om nu inte ryssen är en stormakt så varför göra investeringarna i försvaret?
Ok jag hoppar ned i lådan igen, stänger du locket?P paralun skrev:Jo men nu kommer du inhoppande i tråden som "gubben i lådan"....😉
Alla har rätt till sina funderingar! Och skribenten såg nog mest till situationen inne i Ukraina.
Sen i sak så slår då Europas länder rekord i förvarsutgifter och om nu inte ryssen är en stormakt så varför göra investeringarna i försvaret?
Jo men det är mycket viktigt med olika åsikter och funderingar......speciellt i en sådan här tråd.Rejäl skrev:
Själv är jag en turskallig pragmatisk realist som kallas "rysstroll" ibland.....men det köper jag!😉
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Vad är definitionen av en militär stormakt?Rejäl skrev:
Ska en militär stormakt någorlunda lätt erövra ett annat mindre land, både till ytan och till befolkningen, och som inte räknas som en militär stormakt?
Ryssland kanske var det för drygt 3 år sen men nu talas det om att de använder cyklar, åsnor och annat i stället för riktiga fordon därför att de inte har tillräckligt med fordon.
Det mesta som Ryssland verkar använda mot den ukrainska befolkningen är drönare som de har köpt i närtid från Iran.
Ryssland måste använda nordkoreaner som soldater eftersom de inte får ihop tillräckligt många soldater för att hålla ställningarna annars. Trots att det för varje år är allt fler unga som kallas in som värnpliktiga.
Deras erövringstakt avtar månad för månad sen i november, trots att det brukar talas om att vintern är en bra månad för att erövra mer yta eftersom det är lätt för fordon att ta sig fram på den frusna marken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
För att de efter några år kommer att vara det igen efter att det blir vapenvila i Ukraina. Ryssland kommer att fortsätta att ha försvarsindustrin i full fart, importera drönare och annat så mycket de kan och se till att fylla på med nya soldater. Jag tror det är Estland som har gjort beräkningar på det och kommit fram till att det tar ungefär 5 år för Ryssland att ha samlat på sig tillräckligt mycket för att kunna starta ett anfallskrig igen.P paralun skrev:
Det är då den tid som länderna i det fria Europa har på sig för att bygga upp sitt försvar för att kunna slå tillbaka ett anfallskrig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
BirgitS läs lite det är inte jag som anser det, större delen av världen pratar om tre stora militära stormakter USA, Ryssland och Kina..BirgitS skrev:
Vad är definitionen av en militär stormakt?
Ska en militär stormakt någorlunda lätt erövra ett annat mindre land, både till ytan och till befolkningen, och som inte räknas som en militär stormakt?
Ryssland kanske var det för drygt 3 år sen men nu talas det om att de använder cyklar, åsnor och annat i stället för riktiga fordon därför att de inte har tillräckligt med fordon.
Det mesta som Ryssland verkar använda mot den ukrainska befolkningen är drönare som de har köpt i närtid från Iran.
Ryssland måste använda nordkoreaner som soldater eftersom de inte får ihop tillräckligt många soldater för att hålla ställningarna annars. Trots att det för varje år är allt fler unga som kallas in som värnpliktiga.
Deras erövringstakt avtar månad för månad sen i november, trots att det brukar talas om att vintern är en bra månad för att erövra mer yta eftersom det är lätt för fordon att ta sig fram på den frusna marken.
Nej jag tror inte att det menas med hur duktig man är hur man nu man mäter sådant..
Du brukar inte ha såhär udda syn som i denna saken😉
Men du får ha den synen men den delas någ inte av större delen av världen..
Jo men nu tror jag inte Putin blir kvar särskilt länge om han får ihop en fredsuppgörelse han är körd. Ryssarna vill inte leva i en sådan här röra.BirgitS skrev:
För att de efter några år kommer att vara det igen efter att det blir vapenvila i Ukraina. Ryssland kommer att fortsätta att ha försvarsindustrin i full fart, importera drönare och annat så mycket de kan och se till att fylla på med nya soldater. Jag tror det är Estland som har gjort beräkningar på det och kommit fram till att det tar ungefär 5 år för Ryssland att ha samlat på sig tillräckligt mycket för att kunna starta ett anfallskrig igen.
Det är då den tid som länderna i det fria Europa har på sig för att bygga upp sitt försvar för att kunna slå tillbaka ett anfallskrig.
Nej men varför ska man erövra mer? Kursk är avvikelsen men där har det varit hårda strider en längre tid.BirgitS skrev:
Vad är definitionen av en militär stormakt?
Krigandet/lidandet bara fortsätter dag efter dag utan några större förändringar.
https://liveuamap.com/
? Har du egen underrättelsetjänst?Intet skrev:
Hårda strider har pågått en längre tid i Kurskregionen och det har ifrågasatts om Putin verkligen var där.
https://www.dn.se/varlden/ukraina-tappar-forhandlingskort-nar-ryssarna-rycker-fram-i-kursk/