- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nänä, ska det ta 5 år menar du? Nånstans har det ändå visat sig att de är långt ifrån så avancerade som alla bedömare trott.Rejäl skrev:
De är inte nöjda förrän de helt krossat Ukraina och det blir några oblaster till i Ryzzland. Det säger de själva.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Kanske viss skillnad på stormakt och militär stormakt?Rejäl skrev:
Jag noterar också att meningen innan ditt citat är den här:
"Utöver USA, som allmänt betraktas som en supermakt, kan man i 2000-talets början se Kina, Ryssland och Storbritannien som stormakter."
Lite längre ner står det så här:
"Ett land som till ytan är världens minsta stat men som många räknar som en stormakt är Vatikanstaten på grund av dess världsomspännande religiösa och politiska inflytande."
Dock knappast militär stormakt.
Begreppet verkar alltså inte vara så enkelt att förstå sig på.
Du kan vända och vrida på allt, men Ryssland har i alla fall under min livstid alltid sets som en militär stormakt.BirgitS skrev:
Kanske viss skillnad på stormakt och militär stormakt?
Jag noterar också att meningen innan ditt citat är den här:
"Utöver USA, som allmänt betraktas som en supermakt, kan man i 2000-talets början se Kina, Ryssland och Storbritannien som stormakter."
Lite längre ner står det så här:
"Ett land som till ytan är världens minsta stat men som många räknar som en stormakt är Vatikanstaten på grund av dess världsomspännande religiösa och politiska inflytande."
Dock knappast militär stormakt.
Begreppet verkar alltså inte vara så enkelt att förstå sig på.
Men du får anse annat det är helt ok!
Jo men du gissar ju vilt själv!BirgitS skrev:
Förutom hur det nu är med Kursk så har ju Putin ett mycket bra förhandlingsläge.
Sen tror jag man underskattade de Ukrainska krigarna och deras höga kompetens inkl att man snabbt fick in vapen till Ukraina.
Nämn ett krig där USA vunnit? Vietnam, Irak, Afganistan... Nä! Jag kommer inte på ett end krig de vunnit på egna meriter. Eureka! Inbördeskriget!😁Rejäl skrev:
Kanske karlmb kan hjälpa till. Eller inte!
Det är väl mer Rysslands egen ståndpunkt än verkligheten?Rejäl skrev:
Inte ens när dom var Sovjetunionen med dess överlägsna militärmakt klarade dom av att hantera lågutbildade gerillagrupper i Afghanistan.
Nej jag läser ingett från ryska sidor och deras synsätt utan läser västerländska sidor och skollära..D Dilato skrev:
Men då finns inga militära stormakter för inte ens USA lyckades ju så enligt din definition så existerar inte dessa i så fall..D Dilato skrev:
Obs USA ses som en supermakt alltså ännu större starkare än stormakt..
Så jag tror ni går bet med att ni försöker ta in militära segrar i benämningen vilket vad jag har läst inte görs av dom som definierar stormakter..
Usa lyckades väl i vart fall spöa skiten ur Irak...Rejäl skrev:Men då finns inga militära stormakter för inte ens USA lyckades ju så enligt din definition så existerar inte dessa i så fall..
Obs USA ses som en supermakt alltså ännu större starkare än stormakt..
Så jag tror ni går bet med att ni försöker ta in militära segrar i benämningen vilket vad jag har läst inte görs av dom som definierar stormakter..
Jo Irak var väl en fullständig succe när Irak gav sig på Kuwait men Vietnam samt Afganistan megafiaskon.Intet skrev:
En massa "liksäckar" blev det iaf.....och en massa sorg.