Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Isakare Isakare skrev:
Fråga i ämnet: Vad gör/tillverkar Trumps egna företag ??
Han är ju framförallt verksam i fastighetsbranschen, och har ett par "golfresorts" ... (Om man inte räknar med alla olika sätt som han försökt profitera på namnet, det finns ju en uppsjö av olika produkter som han varit mer eller mindre inblandad i)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Någon som vågar gissa att det kommer fram nyheter om att Trump med familj har köpt tillbaka aktierna de sålde innan de "införde" tullarna, just innan han sa att de nu inte kommer att "införas"?

• Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Min erfarenhet är att de som resonerar som du, inte läggs i de nyslipade knivarnas låda.
Nä för f.n, jag är nog bara normalbegåvad.
Men du, vad har ev intelligens med dumhet att göra?

L lat skrev:
Nä för f.n, jag är nog bara normalbegåvad.
Men du, vad har ev intelligens med dumhet att göra?
Inget.

Tror Trump njuter enormt av den makt han har att med några ord kunna sänka eller höja världens börser eller enstaka globala bolag.

Tror iofs att påtryckningar från egna ledet, finans och företagsledare fick honom att backa tillfälligt även om det är en del av planen - att med hot och påtryckningar få till deals som gynnar USA och Trump.

Nu gäller det att EU, andra länder och stora företag inte kryper för mycket för Trump & Co.
Tillfällig isolering av USA hade känts gött, där alla andra fria demokratier ökar sina samarbeten ev inkl Kina och sätter hårt mot hårt mot USA. Tyvärr troligtvis osannolikt och på flera plan omöjligt.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att flera har insett att Trump och hans regim är för oberäkneliga för att vara beroende av, och att det kommer att bli en minskad exponering mot usa framåt.

Men vi får väl se...

• Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Tror Trump njuter enormt av den makt han har att med några ord kunna sänka eller höja världens börser eller enstaka globala bolag.

Tror iofs att påtryckningar från egna ledet, finans och företagsledare fick honom att backa tillfälligt även om det är en del av planen - att med hot och påtryckningar få till deals som gynnar USA och Trump.

Nu gäller det att EU, andra länder och stora företag inte kryper för mycket för Trump & Co.
Tillfällig isolering av USA hade känts gött, där alla andra fria demokratier ökar sina samarbeten ev inkl Kina och sätter hårt mot hårt mot USA. Tyvärr troligtvis osannolikt och på flera plan omöjligt.
Här har vi troligen anledningen till senaste dagarnas charader:
Vi spelar lite golf och någon kommer med en ide.

https://x.com/x/status/1910233335495819361

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Han skrev själv på "Truth Social" att det var en bra tid att köpa, 3 timmar innan han pausade tullarna...

🤯

• Arg
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Han skrev själv på "Truth Social" att det var en bra tid att köpa, 3 timmar innan han pausade tullarna...

🤯
Det rapporterades även under veckan innan detta att en stor mängd personer som övervakar aktiehandel blev avskedade. Tänk, vilken slump!

https://www.investmentnews.com/regu...cimated-as-hundreds-take-buyout-offers/259812

The hardest-hit areas include the Division of Enforcement and the Office of General Counsel, both central to the SEC’s mission of investor protection and market oversight. The impact of the departures could be felt across the agency's work in examinations, investigations, and regulatory reviews.

Han beundrar ju Al Capone, så det är en av förebilderna. Bara de mest glamorösa skurkarna är gott nog för Donald John Trump!

För hela världens skull borde resan tagit slut här:

https://www.facebook.com/2439274429623340

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…

🤯
Så du menar att han är en smart man och att man skall lyssna på honom? 😉

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Nej, jag menar att det är uppenbart att andra människor visste innan vad som skulle hända, och han skriver det enbart för att ge en ursäkt till de som annars skulle anklagats för insider trading.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nej, jag menar att det är uppenbart att andra människor visste innan vad som skulle hända, och han skriver det enbart för att ge en ursäkt till de som annars skulle anklagats för insider trading.
Man är ju inte förvånad att den gubben vill ha fullständig immunitet mot alla former av olagligheter under tiden som president och helst för tiden efteråt också.

Undrar hur många år av fängelse och hur stora böter den gubben har jobbat ihop egentligen om han hade blivit fälld för allt olagligt han gjort under hela sitt liv hittills...? 🙄
Min gissning är sammanlagt några livstider i fängelse och ett antal miljarder USD i böter.

• Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
D
Frågan är vad Trump vill uppnå med detta spektakel?

Om man ska tro MAGA och konspirationsteorietikerna så ska Trump ha en "Master Plan", vilket jag personligen inte tror på alls.

Jag tror att Trump nu har blivit luggad av de rika republikanska bidragsgivarna som troligen inte var så glada i att se sina miljarder dollars försvinna upp i det blå.
Och blivit tvungen att backa med sina tullar.

Enligt media så var det ett möte mellan 12 bidragsgivare och Trump, innan han backade med tullarna.

Som svar på min egen fråga i början.

Min personliga uppfattning utan att fördjupa i detaljer, är att Trump försöker uppnå 3 saker med sitt tull utspel:

1. Visa för sina MAGA anhängare hur duktig han är.
2. Klämma åt Kina.
3. Splittra EU

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:

Om man ska tro MAGA och konspirationsteorietikerna så ska Trump ha en "Master Plan", vilket jag personligen inte tror på alls.

Jag tror att Trump nu har blivit luggad av de rika republikanska bidragsgivarna som troligen inte var så glada i att se sina miljarder dollars försvinna upp i det blå.

Enligt media så var det ett möte mellan 12 bidragsgivare och Trump, innan han backade med tullarna.

Min personliga uppfattning utan att fördjupa i detaljer, är att Trump försöker uppnå 3 saker med sitt tull utspel:

2. Klämma åt Kina.
3. Splittra EU
Man skulle vilja varit med i den signal-chatten...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:

2. Klämma åt Kina.
3. Splittra EU
Splittra EU vet jag inte men att klämma till oss likt Kina. Dessa tre samt det uppenbara: att få fart på den inhemska produktionen och att finansiera sänkningar av t.ex. inkomstskatt. I Trumps värld så verkar tullar betyda att det är producenten som betalar, inte konsumenten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.