Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Intet Intet skrev:
Nej. ISIS är ingen stat.

Skall vi ta med Kreter och Pleter, så kommer katolska kyrkan högt upp.
Vatikanen är ju en stormakt. Var inte de nämnda i artikeln från Wikipedia?

Ryssland är inte en stormakt längre, den enda påverkan de har är informationstroll och terror. De säljer olja och gas.
De har ingen militär eller ekonomis makt. Bara skrämsel och terror. Inte ens handel med annat skurkstater längre.

Så, de är ju som ISIS.

I går visade ju USA att de är en stormakt när deras ledare fick världens börser att rasa ihop med endast ord.
Hela Rysslands försök till invasion av ett litet grannland gav inte den effekten på världsekonomin. En tom tunna som bara skramlar.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:

Ryssland är inte en stormakt längre, den enda påverkan de har är informationstroll och terror. De säljer olja och gas.
De har ingen militär eller ekonomis makt. Bara skrämsel och terror. Inte ens handel med annat skurkstater längre.

Så, de är ju som ISIS.

I går visade ju USA att de är en stormakt när deras ledare fick världens börser att rasa ihop med endast ord.
Hela Rysslands försök till invasion av ett litet grannland gav inte den effekten på världsekonomin. En tom tunna som bara skramlar.
Om det gör dig mindre rädd att tro på det, tycker jag att du skall fortsätta med det.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
G gaidin skrev:

Så, de är ju som ISIS.

Nja, invasionen av Ukraina kostar väst ganska mycket pengar. Det är en del i att priserna har gått upp på flera olika varor. Ryssland exporterar fortfarande olja, gas, mineraler etc. Länder som Kina och Inden har inga moraliska värderingar på det sättet. Framförallt Kina har väl lånat ut pengar till Ryssland och vill få igenn lite.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Även Sverige köper naturgas ifrån Ryssland för flera hundra miljoner sedan krigsstarten..

Läste att Ungern och Slovenien(?) fixat ett eget avtal med Ryssland om naturgasleveranser.
Det blir nog svårt att hålla ihop EU på sikt om det här breder ut sig.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Läste att Ungern och Slovenien(?) fixat ett eget avtal med Ryssland om naturgasleveranser.
Det blir nog svårt att hålla ihop EU på sikt om det här breder ut sig.
Du och din arbetsgivare vill inte att folk skall veta det men både i Ungern och Slovenien finns en växande folkoppinion som vill välja Europa och bryta med Ryssland. Det är stora demonstrationer varje helg. De ryssvänliga regeringarna blir nog tvungna att anlita ryska valfuskskonsulter om de vill sitta kvar efter nästa var.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Du och din arbetsgivare vill inte att folk skall veta det men både i Ungern och Slovenien finns en växande folkoppinion som vill välja Europa och bryta med Ryssland. Det är stora demonstrationer varje helg. De ryssvänliga regeringarna blir nog tvungna att anlita ryska valfuskskonsulter om de vill sitta kvar efter nästa var.
Vem är Intets arbetsgivare?

Rejäl skrev:
Även Sverige köper naturgas ifrån Ryssland för flera hundra miljoner sedan krigsstarten..
Jo fossilgas heter det nuförtiden....😉 Det är ett fossilt bränsle.

Jag nöjer mig med NordStream så börjar vi nosa på allt tok som skett och vi var kloka och hoppade av projektet och bli beroende av en galen diktators fossilgas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nord_Stream

EDIT Trumpen har funderingar på att reparera NS2.
https://yle.fi/a/7-10073626

Redigerat:
A
P paralun skrev:
Jo fossilgas heter det nuförtiden....😉 Det är ett fossilt bränsle.
Ok jag läste naturgas i artikeln i nyhetslöpet men det kanske menas samma?
P paralun skrev:
Jag nöjer mig med NordStream så börjar vi nosa på allt tok som skett och vi var kloka och hoppade av projektet och bli beroende av en galen diktators fossilgas.
Vem sprängde Nordsstream det har fallit i glömska känns det!

H heimlaga skrev:
Säger du det, så kan det bara inte vara fel.
Men du har rätt. Jag hämtade ett nytt lass rödbetor från Puttes egen odling och då dryftade vi problemet.
Rejäl skrev:

USA USA USA. 😁

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:

Jo med största sannolikhet så sprängde Ukraina ledningarna så fick man slut på fossilgaslevereanserna till Tyskland och pengar till Putin.

"Fylleplanen"...
https://yle.fi/a/7-10062347

"
Fylleplanen som blev verklighet. Så beskrivs sprängningen av gasledningarna Nord Stream av tidningen Wall Street Journal.

I ett saftigt reportage beskriver tidningen hur ukrainska affärsmän och militärer efter en lång och våt kväll bestämde sig för att spränga gasledningarna Nord Stream 1 och 2 som förde gas från Ryssland till Tyskland."

Så fossilgasen skapar mycket dåligt samvete i Europa och länderna på kontinenten som blev beroende av Putins fossilgas med Tyskland i spetsen.

Redigerat:
Rejäl skrev:
Gör vi? Hur då och var kommer den in?

• Älska
Intet
  • Laddar…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.