- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jovisst, de använder åsnor för att det är kul och de importerar utrustning och soldater för att det är roligare än att tillverka själva (spelar ingen roll att det är dyrare).Intet skrev:
Eller så förhåller det sig på något annat sätt, t.ex. brist på fordon, utrustning och soldater.
Jo men nu kommer det här att ta sin tid oavsett dina "krumbukter" med ordval och citat.BirgitS skrev:
När jag gissar skriver jag verkligen inte "det är jag säker på", vilket är vad du gjorde. #401
Ska vi hädanefter tro att när du skriver att du är säker på något så innebär det att du gissar hej vilt?
Och naturligtvis ändå bättre om de erövrar mer mark. Vilket jag skrev om #394 men som du opponerade dig mot.
Det har väl varit den allmänna åsikten i ungefär 3 år.
Skummade igenom nyheter i morse och nu är det mest om tullar och "patetiska Europa" som Trumpen uttrycker det.
I Ukraina maler "köttkvarnen" på som den nu gjort i tre år.
https://liveuamap.com/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det där lät som en krumbukt, du vill inte stå för vad du har skrivit utan försöker skylla det på mig.P paralun skrev:
USA:s ledning börjar ju nu prata om att ett avtal om eld upphör är flera månader bort. Där är ju ytterligare en sak som du brukar krumbukta dig om, alltså att du trodde säkert att det skulle gå jättefort (1 dygn) att få till ett fredsavtal.
Ni som diskuterar Rysslands status som militär stormakt eller ej. Vad vill ni egentligen uppnå med diskussionen? Jag tycker detta sidospår känns väldigt tramsigt och en bra bit från trådens ämne...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Att komma fram till om Intet skrev något relevant eller irrelevant i inlägg #354Alfredo skrev:
Det var med det inlägget det började.
Ja, Wikipedia är lika pålitligt/opålitligt som Google Maps eller Open Street Maps, skulle jag säga. Även på GM och OSM kan vem som helst gå in och göra ändringar, och sen tror folk att allt som står där är sant.W WFD skrev:
Är det saker av större dignitet så brukar det visserligen rättas igen rätt fort, men saker i periferin kan vara fel rätt länge.
Just frågan om ifall Intet skriver relevanta saker så vet vi väl alla svaret på det.BirgitS skrev:
Tråden handlar ju om Trump, inte Ryssland. Skall vi byta fokus till honom i stället?
Gårkvällens presskonferens med Trump kostade mig massor med pengar i mitt sparande. Volvo rasade 10%, det enda som gick upp var Saab, mer krig att förvänta verkar det som.
Vad är hans syfte med alla dessa tullar?
Jag tvivlar på att det är ekonomi bakom, det verkar mer handla om makt och ett desperat försök till att återfå mer makt.
Nu är det Kina som är tillverkare av teknik, BRICS blir större och dollarn är hotad. USA för större och större statsskuld och är en bubbla på väg att spricka.
Vad kommer dessa tullar att resultera i? Handelskriget runt förra sekelskiftet resulterade i två världskrig, som iofs resulterade i en god svensk tillväxt efteråt.
Vad blir de långsiktiga konsekvenserna denna gång?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag läste en artikel om det och den tog upp att Trump läste ekonomi på 60-talet och då fungerade det med tullar och förekom ofta eftersom det inte var så mycket global marknad utan varje land försörjde sig själv i hög utsträckning (dock till nackdelen av högre priser och därmed lägre personlig standard).G gaidin skrev:
Jag har förstås ingen aning om Trump läste ekonomi då eller om det är den kunskapen som nu har ploppat upp i hans huvud. Men en intressant tanke.
Det handlar nog snarare om att Stephen Miran har fått inflytande över politiken.
https://www.sverigesradio.se/artikel/han-uppges-vara-mannen-bakom-trumps-ekonomiska-ideer
https://www.hudsonbaycapital.com/do...o_Restructuring_the_Global_Trading_System.pdf
- Bakom Trumps ekonomiska teorier står framförallt en man – Stephen Miran, som är ordförande i presidentens ekonomiskpolitiska råd.
- Han har en rad kontroversiella idéer. Som att använda tullar för att tvinga andra länders centralbanker att sälja dollar för att få ner värdet på valutan.
- Det oroar Robert Bergvist, senior ekonom på SEB, som liknar det med att ge sig på ”själva hjärtat i den finansiella marknaden”. Han varnar för stor oro på finansmarknaderna om idéerna fullföljs.
https://www.sverigesradio.se/artikel/han-uppges-vara-mannen-bakom-trumps-ekonomiska-ideer
https://www.hudsonbaycapital.com/do...o_Restructuring_the_Global_Trading_System.pdf
Jo mycket sannolikt "tänkaren" och om en ny "world order".useless skrev:
Det handlar nog snarare om att Stephen Miran har fått inflytande över politiken.
- Bakom Trumps ekonomiska teorier står framförallt en man – Stephen Miran, som är ordförande i presidentens ekonomiskpolitiska råd.
- Han har en rad kontroversiella idéer. Som att använda tullar för att tvinga andra länders centralbanker att sälja dollar för att få ner värdet på valutan.
- Det oroar Robert Bergvist, senior ekonom på SEB, som liknar det med att ge sig på ”själva hjärtat i den finansiella marknaden”. Han varnar för stor oro på finansmarknaderna om idéerna fullföljs.
[länk]
[länk]
Sen min syftning på "patetiska Europa" var då den här huvudnyheten i Politico idag.
Trump hits ‘pathetic’ Europe with 20 percent tariffs
https://www.politico.eu/article/donald-trump-europe-trade-tariffs-imports-liberation-day/
Aha, den amerikanska ekonomins Dugin...useless skrev:
[länk]
[länk]
Ja, verkar ju helt sjukt.
Det finns ju en tumregel "Använd inte ondska som förklaring om det räcker med inkompetens". Här känns det lite som att motsatsen är giltig: de kan inte göra så här mycket åt fanders bara genom att vara korkade.