9 819 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Trumman fastnat med öppningen ej synlig på toppmatad tvättmaskin
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Trumman sitter stenhårt fast åt båda håll! Plockade bort elementet nu och det är intakt, det verkar som att det är kl 7-8 sett från sidan som stoppet sitter. Man kan se in i hålet där elementet sitter.J jonaserik skrev:
Och inget syns i botten genom hålet, som kan ge en fingervisning för något som kan ha hänt. Alla dessa små torxskruvar ser ut att hålla bakstycket. Sitter säkert någon form av tätning mot själva baljan. Lossa dom till hälften och se om något släpper.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Jag har lossat samtliga skruvar men man kan se att detta lock också har smälts ihop på olika ställen, omöjligt att öppna alltså.J jonaserik skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett litet endoskop, alltså en fiberkabel med lysdioder och kamera som man kopplar till sin mobil och som då kan visa hur det ser ut i trånga utrymmen men det var svårt att se något öht.
Plasten runt trumman är ganska seg så jag kan tänka mig att om något metalliskt hakar i den så "gräver" det sig fast. Att försöka tvinga trumman åt andra hållet skulle då vara en idé men jag vet inte ens vilket håll den normalt snurrar så hur kan man ta reda på det? Brukar de snurra medurs? Remhjulets skruv är inte "felgängad", det kanske kan ge en hint?
Är du säker på att det är någon form av smältning, ser inte så ut. Är nog mera som att bruka mer våld med något att bryta med mellan plasten och baljan. Sen det med rotationen. dom går åt ett hål och vänder sen åt andra hållet, för att plaska om tvätten bra.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Du har nog rätt, trumman går åt båda håll. Här gäller det att lista ut i vilket läge den kört fast.J jonaserik skrev:
Jag bröt och hade mig runt locket men inget hände. Såna här smältställen finns sen runt hela locket och det måste ju finnas ett syfte?
Så här ser det ut genom hålet för elementet. Det som syns längst till vänster är troligen en del av den öppna luckan. Vad "kroken" till höger skulle ha till uppgift har jag ingen aning om, verkar inte användas till nåt. Möjligen skydda elementet.
Logga in
Skapa konto
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Trumman har lossnat! Nu kan jag röra den ca 30 grader fram och tillbaka och jag ser också det öppna lucklåset i öppningen! Nu gäller det bara att försöka fixera detta medan jag snurrar, nu fastnar den direkt.
Jag tänkte försöka dra den motsols.
Jag tänkte försöka dra den motsols.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Nu gjorde jag nåt dumt. Det stack ut lite kläder så jag började försöka dra ut dem med en tång i detta hål. Skulle jag inte ha gjort, det blev ju ännu trängre där nu och möjligheten att försöka fixera lucklåset har minskat. Perkele!
Jepp själva lucklåset sitter på trumman och kan inte vika sig utåt. Luckan ska öppna sig helt, då trumman är ställd i läge från dig, ställer sig uppfälld bakåt mot locket. Allt beror lite på om det är två luckor på trumman, med låset på ena luckan. är då på ena delen. Då öppnas båda luckorna på trumman, när låset släpper.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Ja, dumt sa Bull. Jag kör nu plan B, ta ut en bit tyg i taget och klippa bit för bit (kläderna ska kasseras). Några sockar gick bra och sen en stor hoddie! Men nu får resten ligga kvar. Ja jag måste räkna ut om och hur man ska kunna låsa "flärparna" på locket så att det går att dra runt i detta läge. Klurigt!
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Trumman loss och tvätten är ur! Yes!
Gjorde så här: tog ett nylonband - samma som man drar kabel med - från ena hållet och en najtråd från det andra hållet.
När dessa möttes hakade jag på ett 3cm brett spännband och drog runt det och spände det. Då lyckades jag tydligen dra in luckan så pass att den gick hela vägen upp men jag fick bända den förbi det inre stoppet lite, där stannade den. Luckan på denna maskin är fastmonterad och öppnas som en bok med låset på mitten. Känns inte direkt stabilt, föredrar den äldre sorten med ett rejält spänne som klickar.
Nu återstår bara ihopmontering.
Söndagens pyssel fixat.
Gjorde så här: tog ett nylonband - samma som man drar kabel med - från ena hållet och en najtråd från det andra hållet.
När dessa möttes hakade jag på ett 3cm brett spännband och drog runt det och spände det. Då lyckades jag tydligen dra in luckan så pass att den gick hela vägen upp men jag fick bända den förbi det inre stoppet lite, där stannade den. Luckan på denna maskin är fastmonterad och öppnas som en bok med låset på mitten. Känns inte direkt stabilt, föredrar den äldre sorten med ett rejält spänne som klickar.
Nu återstår bara ihopmontering.
Söndagens pyssel fixat.
Logga in
Skapa konto
du kan inte lossa denna sidan utan att ta bort remhjul och lager och ibland inte ens dånizzehult skrev:
Jag har lossat samtliga skruvar men man kan se att detta lock också har smälts ihop på olika ställen, omöjligt att öppna alltså.
[bild]
Jag har ett litet endoskop, alltså en fiberkabel med lysdioder och kamera som man kopplar till sin mobil och som då kan visa hur det ser ut i trånga utrymmen men det var svårt att se något öht.
Plasten runt trumman är ganska seg så jag kan tänka mig att om något metalliskt hakar i den så "gräver" det sig fast. Att försöka tvinga trumman åt andra hållet skulle då vara en idé men jag vet inte ens vilket håll den normalt snurrar så hur kan man ta reda på det? Brukar de snurra medurs? Remhjulets skruv är inte "felgängad", det kanske kan ge en hint?
får du bort den är risken stor att de inte blir tät om du får tillbaka denna
har du tvätt i så har den trillat ut i botten och måste tryckas tillbaka in i trumman
du har elementhålet eller bottenventilens hål att jobba i
är det ingen tvätt i botten kan man försöka att vrida så att man ser vilken av luckorna som är "felvänd"
och vrida trumman åt motsatt håll
man kan ibland lirka ner en plåt uppifrån mellan trumma och balja och på det sättet få få en glidbana till luckorna
men det händer att inget hjälper och får man byta baljan komplett om man finner detta ekonomiskt försvarbart
kroken håller fast elementetnizzehult skrev:
Du har nog rätt, trumman går åt båda håll. Här gäller det att lista ut i vilket läge den kört fast.
Jag bröt och hade mig runt locket men inget hände. Såna här smältställen finns sen runt hela locket och det måste ju finnas ett syfte?
Så här ser det ut genom hålet för elementet. Det som syns längst till vänster är troligen en del av den öppna luckan. Vad "kroken" till höger skulle ha till uppgift har jag ingen aning om, verkar inte användas till nåt. Möjligen skydda elementet.
[bild]
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Provkörd och rengjord nu, funkar fint. Körde även ett 95-gradigt program för att få bort allt surt efter kläder som legat kvar länge.
Upptäckte en finess: mitt emot trummans lock finns ett plaststycke som är 3-4cm brett och kanske 2 dm långt. Detta kan man enkelt ta bort och då genom trummans vanliga lock komma åt mindre saker som råkat hamna på botten i mellanrummet där jag just varit och bråkat. Smart! Men det bygger ju på att trumman går att snurra.
Jag kan tänka mig att om man hade kallat på en reparatör så hade nog en lång, böjbar plåt i trummans bredd som man skjuter ned kunna användas för att hålla tillbaka luckan. Nu hade jag ingen plåt så jag hittade en annan metod men den funkade också.
Den här maskinen - som jag fått - verkar ha stått i ett utrymme där det har rökts flitigt, det stinker gammal fimp om den. Urk! 🤢
Har kört med ångtvätten och ättika men mycket av lukten är tyvärr kvar. Vet inte om jag orkar ta bort plåtarna igen och rengöra dessa på baksidan och så, kan ju bli bättre.
Den ska fortsätta sitt liv i ett badrum, inte i en tvättstuga så det vore trevligt att få bort all lukt. Tillverkad 2021 så den lever nog ett bra tag till.
Upptäckte en finess: mitt emot trummans lock finns ett plaststycke som är 3-4cm brett och kanske 2 dm långt. Detta kan man enkelt ta bort och då genom trummans vanliga lock komma åt mindre saker som råkat hamna på botten i mellanrummet där jag just varit och bråkat. Smart! Men det bygger ju på att trumman går att snurra.
Jag kan tänka mig att om man hade kallat på en reparatör så hade nog en lång, böjbar plåt i trummans bredd som man skjuter ned kunna användas för att hålla tillbaka luckan. Nu hade jag ingen plåt så jag hittade en annan metod men den funkade också.
Den här maskinen - som jag fått - verkar ha stått i ett utrymme där det har rökts flitigt, det stinker gammal fimp om den. Urk! 🤢
Har kört med ångtvätten och ättika men mycket av lukten är tyvärr kvar. Vet inte om jag orkar ta bort plåtarna igen och rengöra dessa på baksidan och så, kan ju bli bättre.
Den ska fortsätta sitt liv i ett badrum, inte i en tvättstuga så det vore trevligt att få bort all lukt. Tillverkad 2021 så den lever nog ett bra tag till.
Låna en ozonmaskin och kör den med tvättmaskinen i slutet utrymme. Funkade för mig med en cigg-stinkande kyl så det är nog värt ett försök.nizzehult skrev: