9 594 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Trött på Telias monopol i fibervärlden.
Jag tror du missuppfattat en hel del. Det nät som Telia har betalat och investerat i är inte från gatan. Du måste betänka att den stora investeringen består i allt från utrustning på station, alla hundratals fibertrådar ut från stationen i stamnätet och vidare ut i rör och schakt i gator fram till tex din gata. Detta rör sig garanterat om långt över ditt bidrag. Därutöver kommer infrastruktur uppåt i nätet. Sedan gäller som alltid att sätta sig in i vad som man skriver på. Är det viktigt att ha valfrihet så måste man få med det i sitt kontrakt.flygrc skrev:Ja där tvistar vi, Telia påstår att det inte är öppet fiber , dvs fritt att byta och vi säger att det ska vara öppet eftersom det var vad som sades. Det står inget i kontraktet att det är låst.
Telia har inte betalt installationen. Den är betald av oss via tomten då gatan anlades med rör i samband med att vi köpte den samt att vi betalt 25000 för installationen plus 650kr/månad bundet i tre år.
Detta stämmer inte, investeringskostnaden är betydligt lägre än vad vi betalt.Jocke Best skrev:Jag tror du missuppfattat en hel del. Det nät som Telia har betalat och investerat i är inte från gatan. Du måste betänka att den stora investeringen består i allt från utrustning på station, alla hundratals fibertrådar ut från stationen i stamnätet och vidare ut i rör och schakt i gator fram till tex din gata. Detta rör sig garanterat om långt över ditt bidrag. Därutöver kommer infrastruktur uppåt i nätet. Sedan gäller som alltid att sätta sig in i vad som man skriver på. Är det viktigt att ha valfrihet så måste man få med det i sitt kontrakt.
Jag har fått en offert för vad det kostar att gruppansluta 34 fastigheter till Bredband2, 2500:-/fastighet +/-15% plus bundet för 199:-/månad i 60 månader inklusive 500Mb. Detta inkluderar all grävning till varje fastighet, även den biten från deras anslutningspunkt, ca 1000 meter.
Det går inte att avgöra vad som är rimlig kostnad och investeringskostnad utan en helhetsbild av området, dvs var ligger station/plats för switchar där fibernätet ska anslutas, hur är stamnätet byggt, tätort med mycket asfalt och dyr grävning eller område med mycket mjukyta, etc. Beroende på plats och läge, kommun eller Trafikverket, etc, kan det skilja väldigt mycket i schaktkostnader och det rör sig om flera hundra procent i kostnader.
Men även vilken affärsmodell man har och om det finns bidragsdelar.
Men även vilken affärsmodell man har och om det finns bidragsdelar.
Tror de byalag som byggt hamnar på 15-25 tusen per fastighet. Då är det med bidrag men det är nog de flesta?
Till vår fastighet mitt på landsbygden skulle det kosta 17900:- vid nydragning och att ansluta sig efteråt ca 32.
Har dessutom beställt till huset i stan och där blev det knappa 20 för installationen om man valde ett 12 månaders abonnemang från Bredbandsbolaget, valde man annan operatör tror jag det var 24 för installationen. Båda exemplen ovan är alltså "öppen" och borde rimligen spegla en rimligt korrekt nivå där viss del är subventionerad.
Till vår fastighet mitt på landsbygden skulle det kosta 17900:- vid nydragning och att ansluta sig efteråt ca 32.
Har dessutom beställt till huset i stan och där blev det knappa 20 för installationen om man valde ett 12 månaders abonnemang från Bredbandsbolaget, valde man annan operatör tror jag det var 24 för installationen. Båda exemplen ovan är alltså "öppen" och borde rimligen spegla en rimligt korrekt nivå där viss del är subventionerad.
Att inte glömma när det gäller vissa byanät är insatsen av frivilligt arbete, både administrativ och utförande.
Men helt naturligt då de inte har samma volym att fördela kostnader över som de storskaliga operatörerna.
Men helt naturligt då de inte har samma volym att fördela kostnader över som de storskaliga operatörerna.
Hade jag fått en offert med priser på 2500 kr per fastighet hade jag skrivit på igår. Intressant att de erbjuder priser mellan 50-90% under marknadspris. Bredband2 ansluter dock mig veterligen inte fastigheter då de endast är kommunikationaoperatör. Intressant att höra hur det går.flygrc skrev:Detta stämmer inte, investeringskostnaden är betydligt lägre än vad vi betalt.
Jag har fått en offert för vad det kostar att gruppansluta 34 fastigheter till Bredband2, 2500:-/fastighet +/-15% plus bundet för 199:-/månad i 60 månader inklusive 500Mb. Detta inkluderar all grävning till varje fastighet, även den biten från deras anslutningspunkt, ca 1000 meter.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Förstår nog inte upplägget riktigt och betalar man för nyttjat mängd data för en fiber. Om så är fallet är inte 500MB så mycket data men visst för mail och läsa lite nyheter så klarar man sig nog.flygrc skrev:Detta stämmer inte, investeringskostnaden är betydligt lägre än vad vi betalt.
Bara att blåsa fiber 1000m kan kosta mellan 6000-8000kr inkl fiber om man tar det områdesvis.
Telias öppenfiber är ju ägd av Telia. Jag förutsätter att de kan ta betalt som de känner för. Jag var på ett av deras säljmöten, men det var en fråga de inte ville svara på. Både elnät och datanät borde vara offentligt ägda. Att låta privata bolag muta in monopolmarknader är inte särskilt lyckat.
Vill inte vara oförskämd, men inlägget är ju mera av en "icke fråga" då de förutsättningarna inte gäller varken el eller tele/bredbandsområdet. Rekommenderar att utgå från de förutsättningar som gäller och i detta fallet finns inget som pekar på en förändring.Daniel 109 skrev:
Däremot skulle jag gissa på att PTS kommer att reagera om priserna skulle bli oskäliga och kunna agera.
På elsidan finns det i alla fall tydliga regleringar. Även om det på sistone blivit uppenbart att reglerna inte är helt bra. Jag har svårt att se att PTS kan göra något åt marknaden.
Det finns ju på vissa håll offentliga alternativ via kommun.
Det finns ju på vissa håll offentliga alternativ via kommun.
Klicka här för att svara