4 559 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Trots löften om sänkningar höjdes elnätsavgifterna återigen
Vad ligger bakom påståendet om lovade sänkningar i rubriken?
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
Nu är jag inte insatt men ska det inte komma ytterligare en hitta på avgift förutom nätavgiften, effekt avgift. Eller ersätter den nätavgiften. I alla fall lär det bli dyrare om man värmer huset med el då elen är som dyrast när det är kallt förmodar jag. Min fundering kommer ifrån när jag läste att ju mer el man använder på samma gång ju dyrare blir effekt avgiften. Minus 15 grader, då går ju värmepumpen för fullt.
En liten fundering till: några ören ska läggas på för att finansiera ny kärnkraft 10-20 år kanske 30 år bort i tiden. Undra hur många ören det blir?
En liten fundering till: några ören ska läggas på för att finansiera ny kärnkraft 10-20 år kanske 30 år bort i tiden. Undra hur många ören det blir?
Nja, det är inte utöver nätavgiften, det är en förändring av hur nätavgiften fördelas.
Elpriset har inget med nätavgiften att göra, det är en separat marknad. Om man har elvärme kan man vinna på förändringen då man ofta köper mycket energi i förhållande till effekten.
Elpriset har inget med nätavgiften att göra, det är en separat marknad. Om man har elvärme kan man vinna på förändringen då man ofta köper mycket energi i förhållande till effekten.
Klicka här för att svara