Håller på att renovera ett Per Albin hus efter en fuktskada och undrar om jag har tänkt rätt. Har aldrig gjort en trossbottens renovering förr. Ovanför en lite fuktig matkällare. Är på första försöket 😀.
Har tänkt att jag ska sätta följande material (räknat nedifrån och upp). Råspontskiva (målad med en fuktavisande färg). Och där undrar jag om jag ska bygga alldeles tätt med lister mot ytterväggar eller om man ska göra några hål i skivorna och inte ha några lister i kanterna? Sen ska jag ha en vindavisande duk. Tänkte först ha vindpapp. Sån där som man lägger på tak med asfalt på. Men de hade inte byggfirma där jag har mitt hus. Uppe i norr. Sen så lägger jag Huntonskivor och sen en ångspärr och överst ska jag lägga ett trägolv av gran. Vad tror ni om det? Eller tänker jag fel? Tusen tack för svaren på förhand.

Hej och välkommen till forumet!

Jag skulle välja entums utskottsbrädor i botten, Örnpapp och cellulosabaserad isolering, spontade golvbrädor och tycker att dina materialval inte verkar så dumma
Bygg så tätt du kan och hoppa över färgen.

Redigerat:
  • Gilla
mala69
  • Laddar…
Bara en liten fråga till. Ska Örnpappret ligga under reglerna och ovanför råsponten(brädorna) eller ska man klä trossbottens fickorna med Örnpappret?

Traditionellt har man ju ofta vikt ner pappen i facken som bildas mellan golvbjälkarna och sedan fyllt bjälklaget med sågspån, kutterspån, torv eller vad man kunnat få tag i, kan du klä hela undersidan av bjälklaget med örnpapp med klämda eller tejpade skarvar har du ju ännu större chans att få det tätt och dragfritt vilket bör vara målet.

• Gilla
mala69
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Traditionellt har man ju ofta vikt ner pappen i facken som bildas mellan golvbjälkarna och sedan fyllt bjälklaget med sågspån, kutterspån, torv eller vad man kunnat få tag i, kan du klä hela undersidan av bjälklaget med örnpapp med klämda eller tejpade skarvar har du ju ännu större chans att få det tätt och dragfritt. Vilket bör vara målet.
Jag la en list under råsponten för att få det tätt i taket. Sen så jag la en Närbild på en list under råspont i taket, med plywoodlist synlig ovanför en betongyta, för att täta och förstärka konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
plywoodlist. Uppifrån för att göra taket tätt. Men blev osäker på om taket kommer att hålla.

Det ska ju bara bära isoleringen så det håller säkert.

F fribygg skrev:
Det ska ju bara bära isoleringen så det håller säkert.
Hej!

Vet du om man ska man använda Örnpappret också på väggen? Bakom spånskiva son kommer att kläs med tapeter mot den bräslagna väggen som håller sågspånet på plats? Eller ska det inte vara någonting där?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.