Hej

Lite frågor om hur man ska göra med trossbotten.
Jag har ett gammalt hus byggt 1907 byggt på krypgrund. I krypgrunden är plast lagt mot mark och avfuktare är installerad, det är torrt och fint och trossbotten är i gott skick underifrån.
Jag har behövt ta upp plankgolvet i ett rum märkt att trossbotten är fylld med ungefär lika delar sågspån och gamla musbon...
Min plan är nu att rensa ur existerande, få trossbotten tät, i med ny isolering och sedan försöka räta upp golvet för att sedan lägga nytt plankgolv.

Första frågan, vad ska man sätta i trossbotten för att få den någorlunda tät? Främst ett försök att stänga ute möss men också för att minimera drag och öka komforten.
Vad bör man ha för isolering? Det är inte direkt uppbyggt med cc60 mellan golvåsarna (tror jag det heter...) så färdiga skivor kanske är svårt att få bra?
Golv med exponerade bjälkar, träplankor och sågspån i ett renoveringsprojekt av trossbotten i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purre
En hygroskopisk isolering är vad du bör sikta på skulle jag säga.

Vi satte nytt bjälklag, när väl spån och allt var borta så blev inte det nån jätte kostnad i det stora hela och då blev ju golvet jämnt och fint med 👍

Vårat såg dock värre ut, och vissa sviktade rejält.

Purre Purre skrev:
En hygroskopisk isolering är vad du bör sikta på skulle jag säga.
Ok, någon speciell anledning? Stenull skulle inte funka? Det är pga eventuell fukt som kan samlas antar jag?

Ska man lägga någon form av duk i botten för att täta? Vad för typ isf?

Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Vi satte nytt bjälklag, när väl spån och allt var borta så blev inte det nån jätte kostnad i det stora hela och då blev ju golvet jämnt och fint med 👍

Vårat såg dock värre ut, och vissa sviktade rejält.
Både bjälkar och botten verkar vara i ganska gott skick så vill helst inte byta mer än vad som är nödvändigt.

Planen är regla upp på befintliga bjälkar för att rikta upp, misstänker dock att det inte blir helt enkelt men får ta den smällen när jag kommer dit... Just nu är det tömma gamla spånet som gäller och släpa till tippen.

Vi har gjort det där... många säckar spån blir det.
Körde huntons trossbotten och tejpade skarvarna. Sen i med huntons lösull.
Mussäckert är det dock inte..

Perlite ska vara mussäkert. Det är i alla fall lättjobbat.

Hej igen.

Detta projekt har tyvärr varit lite vilande under sommaren men har börjat ta tag i det igen, har hjälpligt riktat upp golvet och åtgärdat på vissa ställen där det var stora glipor i trossbotten ner mot grunden.

Har funderingar på Hunton eller Icell som isolering, båda verkar gå att få tag på mitt lokala Bauhaus. Några tankar för eller emot någon av dessa?
Som jag skrivit innan är det inte direkt standard cc60 mellan golvreglar så svårt att använda färdiga skivor, men fattar att både Hunton och Icell har i "lös" form.

Tänkte ha någon form av duk (ångbroms) innan isolering men vilken ska man ha? Ren djungel för mig... Helst med en bra funktion för detta ändamål men också lättjobbat att sätta in i något ojämna fack i trossbotten.

Tankar och hjälp mottages tacksamt.

/A

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.