Nybyggnation med källare under halva huset. Ska man gjuta valv eller bygga vanlig hederlig trossbotten över källaren och ha gjuten platta utanför? Fördelar och nackdelar med respektive?

Tänkte att jag börjar med frågan så kan de som vill hålla uppe farten i forumet svara direkt utan att läsa. :D

I alla fall så planerar vi ett husbygge där en källare ingår. Ja, jag vet att det är hädelse att bygga en källare idag och att alla helst ska fyllas igen och glömmas bort. Men vi har måttliga ytor till trädgårdsland och producerar en hel del råvaror själv, allt från förädlade styckningsdetaljer till sylter och inläggningar. Så vi är i behov av en förvaring som är tillgänglig även om det är 2 meter snö och -35 grader kallt ute. Det vill säga ingen av oss vill gå från köket till en utomhusmatkällare i foppatofflor under de förhållandena (specifikt de förhållandena dessutom :P), så därav valet att ha källare.
Jag villhöver också en hemmabio, vilket akustiskt lämpar sig bättre där nere.

Vi skissar på en massa idéer hit och dit och har väl mest fastnat för en enplansvilla med nämnda källare. Jag tänker mig väl att all form av el och vattenledningar blir lättare att hantera om det kan gömmas inne i taket, vilket skulle ge poäng till en trossbotten. Samtidigt äger jag en annan fastighet där huset har källare under hela huset och är då byggd med trossbotten utom i ett av rummen som har gjutet valv istället och det påpekar var och varannan besökare att det är ju väldigt lyxigt och bra, utan motivering som om det vore självklart varför.
Handlar frågan då bara om hållbarheten eller finns det några andra fördelar med gjutet valv?

Har du pengarna så gjut ett valv med golvvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.