Hej,
Upptäckte precis att min nya förrådsdörr har en udda tröskel utan springa. Ser nästan ut som produktionsfel eller vad säger ni?

Förrådsdörr med trätröskel utan springa ovanpå betongfundament, ingen tröskelplåt installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hade ni gjort här? Alla tröskelplåtar jag hittar har ju en kant som ska in i springan, men det kommer inte gå här. Vill ha något som går ner halvvägs över betongen då det ska fyllas upp lite till senare.

En lösning jag tänker mig är att göra en skåra under "utskjutet" med min fein. Blir dock inte mycket att spika i under den, men kanske räcker med fog...

Nissens
S Spannen skrev:
Hej,
Upptäckte precis att min nya förrådsdörr har en udda tröskel utan springa. Ser nästan ut som produktionsfel eller vad säger ni?

[bild]

Hur hade ni gjort här? Alla tröskelplåtar jag hittar har ju en kant som ska in i springan, men det kommer inte gå här. Vill ha något som går ner halvvägs över betongen då det ska fyllas upp lite till senare.

En lösning jag tänker mig är att göra en skåra under "utskjutet" med min fein. Blir dock inte mycket att spika i under den, men kanske räcker med fog...
Jag tror att det du kallar ”utskjutet” är det som var överdelen på springan. Den nedre delen har lossnat.

Det är inte ett spår där länst in som inte syns på bilden?

Nissens Nissens skrev:
Jag tror att det du kallar ”utskjutet” är det som var överdelen på springan. Den nedre delen har lossnat.
Trodde också det, men ytan är väldigt slät och inte ojämn som den borde vara om något brutits loss.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är inte ett spår där länst in som inte syns på bilden?
Nope.

Fick svar från tillverkaren nu:
Alla tillverkare kör olika, vissa med spår, vissa utan spår (med fals).

Mer vanligt är att man går över till fals.

Man skruvar helt enkelt plåten mot falsen på tröskeln.

Detta hjälper er plåtslagare er med.
Frågan är då, vad menar dom med "skruvar plåten mot falsen"? Övre eller undre exempel?
Diagram med två exempel på skruvning av plåt mot fals, ett övre och ett undre, som visar olika metoder för fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under

Nissens
S Spannen skrev:
Trodde också det, men ytan är väldigt slät och inte ojämn som den borde vara om något brutits loss.

Nope.

Fick svar från tillverkaren nu:

Frågan är då, vad menar dom med "skruvar plåten mot falsen"? Övre eller undre exempel?
[bild]
Alltså… jag hade nog byggt på med något ovanpå betongen/cementen som plåten kan vila på, sedan gjort fast den i betongen istället för i tröskeln. Lite fogmassa vid tröskeln mot överhänget sedan så..

Du ska fästa i botten av "urfräsningen"/falsen som det övre exemplet du ritat så tröskeln agerar droppnäsa över tröskelplåten.
Illustration av tröskelmontering med urfräsning för att agera droppnäsa över tröskelplåt.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.