Badrumsrenoveringen är påbörjad och rivningen är snart klar.

På bjälklaget hade de tidigare lagt spånskiva med plastmatta på. För att få lite fall hade de jackat ur bjälklaget så att skivan lutade både i X-axeln och Y-axeln om ni förstår hur jag menar. Svårt att förklara. Närmast duschen hade de jackat ur ännu mer så att det fick plats ytterligare en skiva under. Den övre skivan överlappade en bit så att en liten vall bildades.

Badrummet är en inredd kattvind, eller pigkammare eller vad man nu kallar dem. Dvs ett väldigt litet utrymme. Vi ska därför flytta på väggen mot sovrummet för att skapa lite mer yta. Vi kommer att lägga spånskiva, flytspackla och sen plastmatta på det.

Bjälkarna ligger ca 60 cc, är 80 mm grova och knappt 200 mm tjocka. I en bjälke har de jackat ur så mkt som 4 cm på ett ställe. Jag skulle vilja undvika att hyvla i bjärklarna och bara lägga spånskivan rakt på bjälkarna. Men jag funderar på hur mkt det hela bygger på höjden. Vad jag förstått så ska det flytas minst 12 mm vid brunnen och sen med fall. På några meter blir det ju ganska många cm. Sedan ska mattan vikas upp 20 mm på tröskeln. Hur gör man för att undvika att tröskeln blir 1 dm över golvet till intilliggande rum?

Vi kommer ha ett badrum som kanske är 3 x 3 meter, där dusch står i ett hörn. Måste hela golvet har fall verkligen? Å andra sidan tänkte vi ha badkar vid motsatta hörnet från duschen.

Hur hög tröskel kan man ha innan det blir ett problem?

Som jag tolkar reglerna så måste inte mattan vikas upp på tröskeln 2 cm, utan att mattans kant vid tröskeln är minst 2 cm över golvbrunnens nivå, vilket är en helt annan sak. Om vi antar att din brunn ligger 3 m från tröskeln, så kanske du väljer att ha ett rejält fall (1:50) på första metern i duschen (vilket ger 2 cm), därefter ett mindre fall (1:100 eller 1:200) på resten av golvet (vilket ger ytterligare 1-2 cm). Då får du ett golv vid tröskeln som inte blir högre än 4 cm över golvbrunnens nivå. Klart du kan öka ytterligare 2 cm om du vill vika upp mattan mot tröskel också. 6 cm tröskel får väl anses helt acceptabelt?

Hela golvet måste inte ha fall, men jag rekommenderar att du har det. Lätt hänt att vatten blri stående eller att det blir liiiite lite bakfall annars, vilket är mycket irriterande.

Nu är jag ingen expert, men ett par tankar.
Skall du ha golvvärme, och är det anledningen till 12mm flytspackel vi brunnen? Annars behövs väl inte så tjockt om man har plastmatta?
Tänk på att om du någon gång vill ha klinker på golvet så behöver det reglas tätare, kanske lika bra att lägga in extra reglar när ni ändå håller på...
Om du skall ha badkar på motsatt sida så blir det väl en brunn där med? Då blir ju fallet från mitten och utåt, och inte lika tjockt på tjockaste stället som om hela golvet skulle ha fall mot en brunn.

b8q: Jag kommer att följa GVK:s regler och jag kan inte förstå annat än att det är 2 cm uppvikt tätskikt som gäller. Se bilden. Har man kakel läggs detta ovanpå.

Jo det lär nog bli fall i hela rummet med tanke på badkar och kommande plaskande ungar.

Larsa: När jag tittat på brunnarna (Jafo, Purus) så verkar de vara byggda för att det ska flytas minst 12mm vid brunnen. Angående klinker så är detta väl genomtänkt och med tanke på att huset tydligt rör på sig är det inte aktuellt i vårt badrum. Men det skadar egentligen inte som du säger att regla lite extra kanske. Det räcker väl då att jag "kortlar" mig till 30cc?

Ang brunn till badkaret kommer vi inte att göra så eftersom det inte går att lösa med rördragningen i golvet. Istället kommer rördras direkt från badkar i väggen och sedan ner till huvudstammen på lämpligt ställe. Men det tar ju inte hand om spillet utanför karet så därför vill jag gärna ha fall där också.

• uppvikt kant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har förstått det så att det ska vara minst 20 mm höjdskillnad från tröskel till golvbrunn (så gjorde vi i vårt badrum alla fall och det var vana hantverkare som gjorde jobbet) men tröskeln vill man ju ändå inte ha i samma höjd som golvet kanske, våran är runt 10 mm över klinkergolvet.
Tröskeln blir hög sett utifrån för vår del pga vattenburen golvvärme, runt 50 mm vilket jag inte ser som nåt problem vare sig estetiskt eller funktionellt.

Jag tror ändå att det är som jag sa, men hur som haver så bör jag inte få högre tröskel än du har Jan-Å så då fungerar det säkert bra.

ska du ha plastmatta som ytskikt i badrummet så räcker det med en 22mm golvspån som underlag, inget flyt behövs (om inte du ska ha golvvärme)
Golvspånet kan man lägga med lite fall, annars så slår man ett lättflytande flytspackel tex K14 längs väggarna. Vid lokalfallet kan du jacka ur reglarna 22mm och sänka golvet där och handspackla med tex A45.

Jag skulle gärna vilja kunna se ett belägg för detta någonstans om du har, för mig veteligen gör inte GVK ngt undantag för fallet vid plastmatta. Men samtidigt står det att kraven på t ex underlaget inte är lika höga med plastmatta, men vart kan jag läsa om kraven egentligen?

Att ngn säger si och en annan så hjälper mig inte så mkt. Jag vill utföra det fackmannamässigt men då måste jag ju ha ngt att peka på!

vad vill du se belägg för?
Att det räcker med 22mm spånskiva som underlag för plastmatta? ring GVK och fråga
Gvk rekommenderar att förstärka upp golvet för att senare kunna lägga keramik

Ska du däremot använda plastmattan som tätskikt och keramik som ytskikt så är det en annan sak då måste golvet förstärkas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.