2 738 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Tröskel vid badrum
Hej!
Då jag har letat och inte hittat något svar på min fråga så försöker jag här istället.
Det jag undrar är hur man gör med tröskeln vid badrummet. Jag har idag bara spånskiva utanför badrummet och även inne i badrummet och en regel emellan.
Ska man lägga golvet utanför badrummet ända intill flytspacklet och sen lägga tröskeln ovanpå golvet eller ska man lägga tröskeln först innan man lägger golvet utanför? Problemet blir väl att få upp tröskeln i rätt nivå om man lägger den innan golvet?
Tacksam för svar!
/ Victor
Då jag har letat och inte hittat något svar på min fråga så försöker jag här istället.
Det jag undrar är hur man gör med tröskeln vid badrummet. Jag har idag bara spånskiva utanför badrummet och även inne i badrummet och en regel emellan.
Ska man lägga golvet utanför badrummet ända intill flytspacklet och sen lägga tröskeln ovanpå golvet eller ska man lägga tröskeln först innan man lägger golvet utanför? Problemet blir väl att få upp tröskeln i rätt nivå om man lägger den innan golvet?
Tacksam för svar!
/ Victor
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Det beror ju lite på om det är befintligt eller du göra om golv och badrum.
Det finns egentligen inte så mycket måsten men det kan vara bra att följa någon av branschreglerna GVK eller BKR.
Bra kan det vara att även höra med sitt försäkringsbolag ifall de har synpunkter.
Det finns generellt inget krav på tröskel om du tittar i GVK men då måste golvet i övergång till anslutande rum ligga 20 mm högre än ÖK
golvbrunn och ev känsligt material skyddas mot väta.
Ska du ha tröskel så ska tätskiktet vikas upp samt skyddas med ex en silikonfog ovanpå.
Det snyggaste är väl om du kan komma 20 mm över golvbrunn, lägga golvet mot klinkers och sätta en fin planlist mitt i dörrhålet.
Mest säkert är det nog att ha en tröskel med en liten kant som stoppar för ev ytvatten som kan uppstå i ett sådant utrymme.
Mvh
Det finns egentligen inte så mycket måsten men det kan vara bra att följa någon av branschreglerna GVK eller BKR.
Bra kan det vara att även höra med sitt försäkringsbolag ifall de har synpunkter.
Det finns generellt inget krav på tröskel om du tittar i GVK men då måste golvet i övergång till anslutande rum ligga 20 mm högre än ÖK
golvbrunn och ev känsligt material skyddas mot väta.
Ska du ha tröskel så ska tätskiktet vikas upp samt skyddas med ex en silikonfog ovanpå.
Det snyggaste är väl om du kan komma 20 mm över golvbrunn, lägga golvet mot klinkers och sätta en fin planlist mitt i dörrhålet.
Mest säkert är det nog att ha en tröskel med en liten kant som stoppar för ev ytvatten som kan uppstå i ett sådant utrymme.
Mvh
Klicka här för att svara