D
Jag tänkte ställa dit dörrkarmen eftersatt det är kaklat men funderar på hur jag då ska göra med tätskikt och tröskeln.

Tätskiktet ska ju vikas upp mot tröskeln och tröskeln ställer man ju dit efter karmen.

Jag får inte ihop det, kan någon hjälp mig?

Montera karm och tröskel innan du drar dit tätskiktet?
Annars skära tätskiktet så du har tillräckligt kvar för uppvik mot karm och tröskel.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D
Jag vill gärna att foder ska liva med kaklet och därför sätter jag karm efter kaklingen, är det kanske en dum idé?

jag kan ju lägga dit en träbit som jag sedan byter ut mot tröskel och karm, skulle det kunna funka.

har aldrig jobbat med tätskikt så jag e lite rådvill

surris
D Derbyboy skrev:
Jag vill gärna att foder ska liva med kaklet och därför sätter jag karm efter kaklingen, är det kanske en dum idé?

jag kan ju lägga dit en träbit som jag sedan byter ut mot tröskel och karm, skulle det kunna funka.

har aldrig jobbat med tätskikt så jag e lite rådvill
Ja det är ganska vanligt att man gör så på byggen, trösklar och karmar brukar stå på det sista som levereras till bygget.
Men det är ju bara att mäta vart kaklet hamnar och montera karmen efter det måttet.
Valfritt :) jag hade valt det senare alternativet när man ändå har tröskel och karm, så hela tätskiktet blir färdigt i ett svep.

T
Du sätter karm och tröskel efter flytspacklingen så att man kan få ett uppvik med tätskiktet på tröskeln. Att det inte livar med kaklet löser man en utfyllnad och sedan foder på det.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D
I teorin borde det bästa vara att lägga en planka under tröskeln som är precis lika hög som flyt + fix + klinker och sen göra uppviket på den plankan.

D
Under förutsättning att tätskiktet då slutar 20mm över golvbrunnen

D
Såhär, fast här blev blindtröskeln 3-4 mm för hög.

• Blindtröskel i trä som är 3-4 mm för hög vid dörröppning med markerad höjdskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.