Fluxor skrev:
"Såret" ser inte ut att vara någon fara. Värre med brunnen! Är det i bottenplattan?
Jasså? För såret går helt igenom nämligen.
Ingen bottenplatta, rummet finns på övervåningen.

Den där övergången med såret på ser ju helt absurd ut? Har man värmt plasten och tryckt på den på ett gjutjärnsrör eller nått - Ser inte på bilderna bortsett från att det ser helt sjukt fel ut... ?! Ojämnt deformerat typ...

slacker skrev:
Den där övergången med såret på ser ju helt absurd ut? Har man värmt plasten och tryckt på den på ett gjutjärnsrör eller nått - Ser inte på bilderna bortsett från att det ser helt sjukt fel ut... ?! Ojämnt deformerat typ...
Mm håller med dig. Men jag ville inte ta upp mer förrän jag fått hit en besiktningsman igen så försäkringsbolaget får en uppfattning. För det är en jäkla skillnad i självrisk om röret orsakat skada eller om brunnen har gjort det....

Är det verkligen hål rakt igenom? Tycker mig inte se att något runnit ut...

Det du kallar såret ser verkligen ut som de tvingat på muffen på gjutjärnet.

Hur känns isoleringen? Fuktig? Har ni provat att hälla vatten i golvbrunnen för att se om det är där det kommer?

Fluxor skrev:
Är det verkligen hål rakt igenom? Tycker mig inte se att något runnit ut...
Ja det är rakt igenom. Satte i en ståltråd i såret och det gick igenom. Och vi har inte använt badrummet på över 5 veckor.

sj6 skrev:
Det du kallar såret ser verkligen ut som de tvingat på muffen på gjutjärnet.

Hur känns isoleringen? Fuktig? Har ni provat att hälla vatten i golvbrunnen för att se om det är där det kommer?
Ja du, vad dom har gjort är oklart...

Min far som hjälpte mig tyckte de va onödigt nu att hälla vatten då han tyckte det såg så uppenbart ut. Men man vet ju aldrig...

Vi har inte använt badrummet på över 5 veckor så kan det möjligtvis ha torkat? Och såret sitter på mitten så vattennivån i röret måste nog flöda en bit för att det ska nå dit.
Hursomhelst ska vi såklart även byta brunnen :)

Wickard skrev:
Ja du, vad dom har gjort är oklart...

Min far som hjälpte mig tyckte de va onödigt nu att hälla vatten då han tyckte det såg så uppenbart ut. Men man vet ju aldrig...

Vi har inte använt badrummet på över 5 veckor så kan det möjligtvis ha torkat? Och såret sitter på mitten så vattennivån i röret måste nog flöda en bit för att det ska nå dit.
Hursomhelst ska vi såklart även byta brunnen :)
Ni skulle ju ha dit en besiktningsman så häll vatten då. Ånga kan också orsaka skador och vad jag vet så duschar man oftast varmt.

sj6 skrev:
Ni skulle ju ha dit en besiktningsman så häll vatten då. Ånga kan också orsaka skador och vad jag vet så duschar man oftast varmt.
Ja så kan vi göra. Bra tanke :)

Menar du att ånga kan orsaka sådan skada på röret?

Wickard skrev:
Ja så kan vi göra. Bra tanke :)

Menar du att ånga kan orsaka sådan skada på röret?

Såvida ni inte regelbundet hällt kokande vatten i duchen så...
Snarare så att under renoveringen så värmde man en rörända med gasol för att få den mjuk så den gick över slätändan på gjutjärnet. När detta sen kallande och med tidens tand så sprack den försvagade delen på röret.

Solklart "doldafel". Det är inte rätt, inte fackmanamässigt, eller speciellt smart lösning.

corre skrev:
Såvida ni inte regelbundet hällt kokande vatten i duchen så...
Snarare så att under renoveringen så värmde man en rörända med gasol för att få den mjuk så den gick över slätändan på gjutjärnet. När detta sen kallande och med tidens tand så sprack den försvagade delen på röret.

Solklart "doldafel". Det är inte rätt, inte fackmanamässigt, eller speciellt smart lösning.
Tack! Det är i såna banor jag oxå tänkt. Hursomhelst hoppas jag det blir relativt billigt för oss.
Kommer besiktningsmannen fram till att brunnen orsakat skada så är vår självrisk på 22400kr och är det röret så hamnar vi på 3000kr.
Skulle det klassas som dolda fel borde det väl bli ännu "billigare".
Jag förstår ju att vi inte kommer få ett nytt, modernt badrum för det med tanke på åldersavdrag men att det åtminstone går att återställa.

Krilleman
Vadå inte fackmässigt utfört? Det är en vanlig standard rörskarv som är avsedd att krympas på ett gjutjärnsrör med just värme. Var vanliga på 70 och 80 talet innan plastbrunnar blev mer eller mindre standard. Dessa användes för att kunna skarva ihop plaströren med gjutjärns brunnar bla. "Rillorna" man ser är de gummiringar som man trädde på gjutjärnsröret innen man krympte plasten. Observera att denna skarv var gjord av en speciell plast som hade egenskapen att krympa.
Så det har gjorts rätt en gång i tiden men har nog åldrats och spruckit med tiden. Dolt fel mycket tveksamt enligt min åsikt då detta var ett standard utförande och att brunnen måste vara minst 20-30 år gammal.

oceanis skrev:
Vadå inte fackmässigt utfört? Det är en vanlig standard rörskarv som är avsedd att krympas på ett gjutjärnsrör med just värme. Var vanliga på 70 och 80 talet innan plastbrunnar blev mer eller mindre standard. Dessa användes för att kunna skarva ihop plaströren med gjutjärns brunnar bla. "Rillorna" man ser är de gummiringar som man trädde på gjutjärnsröret innen man krympte plasten. Observera att denna skarv var gjord av en speciell plast som hade egenskapen att krympa.
Så det har gjorts rätt en gång i tiden men har nog åldrats och spruckit med tiden. Dolt fel mycket tveksamt enligt min åsikt då detta var ett standard utförande och att brunnen måste vara minst 20-30 år gammal.
Ahaa ok, ja det stämmer att detta är sista skarven innan brunnen kommer.

Men jag återkommer med lösningen och domen!

Hade detta upptäckts via en VVS-besiktning? Isåfall är det väl inte dolt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.