Hej
Varför är det så trögt att ladda acktanken ? Från 70g och uppåt från 40 till 70 grader går det på två ilägg men sen är det trög att ladda mer temp .... någon som har några tips ja har en teroi att stoppa i turbulatorer i rökgångarna för att få mer kräm ur panna ... någon som har nån annan erfarenhet ?
 
Majgårdarna
Vad är det för panna? Hur stor tank? Hur stort hus?
 
värmeförlusterna blir större med ökad temp? termometrarna visar fel? av mina 6 från rinkaby med kappilärledning så skilde det tror det var 10° mellan dom,reklamerade dom å fick 6 nya som åxå visade olika. jag testade alla och valde ut dom 6 som visade mest lika vid 0°,20° och 100°. nu visar dom upp till 115° i toppen på tekniktanken fast jag kör över 90°, iofs så är tekniktanken halvisolerad så det är väl 30-40 ° i det rummet å de kanske påverkar termometrarna? eller så är det jordvärmen som lägger till 25°:D
 
Hej
kakelugnspannan 650 L
Tank 650 L med solslinga
Hus 170 kvm + garage 45 kvm
 
Majgårdarna
1,16Wh/(kg*K) x 650Kg x 50K=38kWh

38kWh / 2 timmar =19kw

Det går i ca 38kwh i 650l tanken om du har 50 grader tempdiff.
Pannan ger 18kw till vatten.Du borde alltså få elda i ca 2 timmar för att fylla den.
 
Det är den största med 850 liters tank som ger 18 till vattnet. 650-litersvarianten ger 14,1.

Lazze: Menar du att du har en 650-liters tank utöver den inbyggda tanken på 650 liter, dvs. 1300 liter sammanlagt?
 
Hej
totalt är det 1300 L
du har rätt Daniel enligt testen på Sp ger den 14 kwh men då kör man efter vissa regler .
Jag eldade min 650 L från 13 grader till 42 grader på 60 min ger ca 22KWH till vattnet då var ej acktanken inkopplad utan bara cirkulationen till pannan .
Min fundering är mer varför det känns så trögt när tempen är mer än 70g .
Min gissning är att rögashastigheten blir högre vid när pannan är varm så luftströmen smalnar av i rökgångarna och inte kommer åt att värma ordentligt .
fast 70 g på 1300 literräcker i några dagar förr när ja körde acktanken på elpatron så fick man tjata på familjen att inte duscha så länge nu får jag se till så dom duschar minst en timme :)
Så jag är mer än nöjd med pannan
 
Lazze skrev:
fast 70 g på 1300 literräcker i några dagar förr när ja körde acktanken på elpatron så fick man tjata på familjen att inte duscha så länge nu får jag se till så dom duschar minst en timme :)
Så jag är mer än nöjd med pannan
Jag skulle klara mej knappt 1 dygn nu då det är runt 0° ute eftersom det bara rör sej om 50-60 kWh som man kan nyttja, Går ca 70 kWh/dygn nu på 180 m2 uppvärmd yta...
 
Andreas_Hansson skrev:
1,16Wh/(kg*K) x 650Kg x 50K=38kWh

38kWh / 2 timmar =19kw

Det går i ca 38kwh i 650l tanken om du har 50 grader tempdiff.
Pannan ger 18kw till vatten.Du borde alltså få elda i ca 2 timmar för att fylla den.
När man räknar såhär, är det medräknat att det kanske går ut lite värme i elementen och lite försvinner i rören på väg till tanken?
 
Majgårdarna
Nej det är inte medräknat
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.