Lite använd, kanske därför går den väldigt trögt.
Kan man pilla bort låsringen och ta isär den för rengöring och uppsmörjning?
Det är en Metabo Futuro 801 3/64-1/2.
/Höghus
Kan man pilla bort låsringen och ta isär den för rengöring och uppsmörjning?
Det är en Metabo Futuro 801 3/64-1/2.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Räcker det inte o olja upp chucken invändigt och öppna o stänga ett par gånger för att få den uppsmord?Höghus skrev:
Jag tror den är fylld med fett som torkat så det behövs nog en rejäl rengöring invändigt.Rejäl skrev:
Det verkar sitta en form av kullager därinne.
Jag hittade en instruktion, chucken skall skruvas isär vid röd linje, så man behöver klämma vid grön och gul plupp. Får se vad jag kan hitta på att klämma med så att inte chucken skadas.
/Höghus
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Olja kan ju mjuka upp gammalt fett, hade provat det först...
Nu är den smord och en njutning att skruva på. Det är nåt visst med tysk verkstadsteknik...
För att få loss hylsan utan att få fula märken efter rörtång tog jag inspiration av en Gedore Freilaufknarre.
Stålband från lastpallsemballage x 2 lindat runt chucken. Två avklippta dyckert i omvik på bandet så att det inte gled i skruvstycket och rörtången.
Sedan var det bara att skruva isär, skrapa bort stenhårt gammalt fett och lägga på nytt. 28 små kulor att hålla reda på och rengöra individuellt var en utmaning. Räknade dem många gånger...
Lite ATF-olja mellan konan och ytterhylsan och sedan njuta.
Jag kan tänka mig att byta chucken med B16/MK3-kona mot 16mm chuck med MK2-kona.
/Höghus
För att få loss hylsan utan att få fula märken efter rörtång tog jag inspiration av en Gedore Freilaufknarre.
Logga in
Skapa konto
Stålband från lastpallsemballage x 2 lindat runt chucken. Två avklippta dyckert i omvik på bandet så att det inte gled i skruvstycket och rörtången.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan var det bara att skruva isär, skrapa bort stenhårt gammalt fett och lägga på nytt. 28 små kulor att hålla reda på och rengöra individuellt var en utmaning. Räknade dem många gånger...
Lite ATF-olja mellan konan och ytterhylsan och sedan njuta.
Logga in
Skapa konto
Jag kan tänka mig att byta chucken med B16/MK3-kona mot 16mm chuck med MK2-kona.
/Höghus
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Hur beskriver du att din nyrenoverade chuck beter sig när du sätter i en borr? Jag har precis en likadan maskin du har och min chuck är alldeles "stum" när man drar åt en isatt borr. Ingen "knicks" på slutet vilket gör att borren lätt ramlar ur.
Inga knicks, bara åtdragning tills det tar stopp. Jag tror aldrig jag varit med om att den här typen av snabbchuckar klickar till.R rocko.nilsson skrev:
Kanske på chuckar till batterimaskiner.
/Höghus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden