Lite använd, kanske därför går den väldigt trögt.
Kan man pilla bort låsringen och ta isär den för rengöring och uppsmörjning?
Det är en Metabo Futuro 801 3/64-1/2.

/Höghus

Närbild på en maskindel, möjligen axel och lager, med metallsmuts och smörjmedel. Fokus på sammankopplingspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chuck för borr, svart och silverfärgad, med text och siffror, på ett ojämnt underlag.
Skapa konto

P
Höghus Höghus skrev:
Lite använd, kanske därför går den väldigt trögt.
Kan man pilla bort låsringen och ta isär den för rengöring och uppsmörjning?
Det är en Metabo Futuro 801 3/64-1/2.

/Höghus

[bild]

[bild]
Räcker det inte o olja upp chucken invändigt och öppna o stänga ett par gånger för att få den uppsmord?

Rejäl skrev:
Räcker det inte o olja upp chucken invändigt och öppna o stänga ett par gånger för att få den uppsmord?
Jag tror den är fylld med fett som torkat så det behövs nog en rejäl rengöring invändigt.
Det verkar sitta en form av kullager därinne.
Jag hittade en instruktion, chucken skall skruvas isär vid röd linje, så man behöver klämma vid grön och gul plupp. Får se vad jag kan hitta på att klämma med så att inte chucken skadas.

/Höghus

Borrchuck med svart textur, märkt med grönt och gult streck, mot beige bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Olja kan ju mjuka upp gammalt fett, hade provat det först...

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nu är den smord och en njutning att skruva på. Det är nåt visst med tysk verkstadsteknik...
För att få loss hylsan utan att få fula märken efter rörtång tog jag inspiration av en Gedore Freilaufknarre.
En använd ringnyckel på smutsig vit trasa ovanpå en tidning.
Skapa konto

Stålband från lastpallsemballage x 2 lindat runt chucken. Två avklippta dyckert i omvik på bandet så att det inte gled i skruvstycket och rörtången.
Närbild på ett smutsigt, använt skruvstycke mot en suddig bakgrund i en verkstad.
Skapa konto
Verktyg i förgrunden, rörigt garage med diverse föremål i bakgrunden.
Skapa konto
Borrchuck i tving på verkstad, otydlig bakgrund med verktyg och gula föremål.
Skapa konto

Sedan var det bara att skruva isär, skrapa bort stenhårt gammalt fett och lägga på nytt. 28 små kulor att hålla reda på och rengöra individuellt var en utmaning. Räknade dem många gånger...
Lite ATF-olja mellan konan och ytterhylsan och sedan njuta.
Demontage av metallmekanisk enhet på ljust underlag, möjligtvis delar av en borrchuck.
Skapa konto

Jag kan tänka mig att byta chucken med B16/MK3-kona mot 16mm chuck med MK2-kona.

/Höghus

• Svart borrchuck skadad, metallspån, på tidning. Slitage eller olycka. Tekniskt verktyg, arbetsrelaterat. Fokus på skador.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Hur beskriver du att din nyrenoverade chuck beter sig när du sätter i en borr? Jag har precis en likadan maskin du har och min chuck är alldeles "stum" när man drar åt en isatt borr. Ingen "knicks" på slutet vilket gör att borren lätt ramlar ur.

R rocko.nilsson skrev:
Hur beskriver du att din nyrenoverade chuck beter sig när du sätter i en borr? Jag har precis en likadan maskin du har och min chuck är alldeles "stum" när man drar åt en isatt borr. Ingen "knicks" på slutet vilket gör att borren lätt ramlar ur.
Inga knicks, bara åtdragning tills det tar stopp. Jag tror aldrig jag varit med om att den här typen av snabbchuckar klickar till.
Kanske på chuckar till batterimaskiner.

/Höghus

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.