Byggahus.se
B
Golv lagda i hela lägenheten och de håller samma nivå utom mellan hallen och rum med originalparkett, står nu inför ett problem.

Nivåskillnaden är nästan 2 cm, och fram till nästa golv tar vid är det dessutom drygt 7cm.

Alla nivålister jag hittat är för smala och för låga.

Hur gör man en snygg tröskellösning i trä här?
Nån som har något snillrikt förslag som är snyggt, googlat mig galen...

(Tidigare låg det nåt laminatgolv och bred metalllist så originaltröskeln är kastad tyvärr..)
 
  • Närbild på nivåskillnad mellan två golvtyper med synlig rå kant och spilld färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobiasramnas
  • Laddar…
Såga, hyvla, slipa och lacka en helt egen träbit. Kapa snygga ändytor i dörrfoder/lister med multiverktyg. Passa in och fäst, t ex limma.

Jag gjorde något liknande på ett ställe när jag var ny och grön husägare:

Träbit använd som dörrfoder i hörn, visas före finslipning och inpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Eller såga till en planhyvlad bit som är 2cm hög. Förslagsvis planhyvlad ek. Denna lägger du u dörrhålet med en 10mm springa mot det högre golvet men lagom långt ut över det lägre. Runda gärna av den kant som pekar upp i rummet med det låga golvet.

Sen sätter du en plan låg tröskel som passar i dörrhålet ovanpå denna. Men jag hade helt klart gjort den undre så att den ligger jäms med dörrfodret och inte en bit ut över golvet som ricebridge. Men det han ha att göra med att man måste täcka en springa.
 
  • Gilla
Larsson93 och 1 till
  • Laddar…
Planhyvlad ek finns i många dimensioner hos tex krauta som kan användas för att bygga en tröskel. Jag skulle valt en ca 10 mm tjock bräda för att fylla ut den låga del. Nivåskillnaden kan täckas med en list som är ca 10 mm högre än det nya golvet. Med tex en handöverfräs skapas en fals för att ge utrymme åt golvet under listen. Skapa radie på de längsgående kanterna som utsätts för slitage
Limma ihop bräda och list till en tröskel.
Saknar du lämpliga verktyg kanske du ändå kan bygga en lämplig tröskel genom att kombinera olika lister.
 
  • Gilla
Bubbis2
  • Laddar…
B
Tack! Det blev en snabblösning med en tröskelplatta i ek på 1 cm och en överlappande rundad nivålist ovanpå.
Då slapp jag bygga upp och få över 2 cm hög ”snubbeltröskel” - glad över bra tips här!
 
  • Tröskelplatta i ek och överlappande rundad nivålist vid dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kartping och 7 till
  • Laddar…
B
arneri68 arneri68 skrev:
Planhyvlad ek finns i många dimensioner hos tex krauta som kan användas för att bygga en tröskel. Jag skulle valt en ca 10 mm tjock bräda för att fylla ut den låga del. Nivåskillnaden kan täckas med en list som är ca 10 mm högre än det nya golvet. Med tex en handöverfräs skapas en fals för att ge utrymme åt golvet under listen. Skapa radie på de längsgående kanterna som utsätts för slitage
Limma ihop bräda och list till en tröskel.
Saknar du lämpliga verktyg kanske du ändå kan bygga en lämplig tröskel genom att kombinera olika lister.
arneri68 arneri68 skrev:
Planhyvlad ek finns i många dimensioner hos tex krauta som kan användas för att bygga en tröskel. Jag skulle valt en ca 10 mm tjock bräda för att fylla ut den låga del. Nivåskillnaden kan täckas med en list som är ca 10 mm högre än det nya golvet. Med tex en handöverfräs skapas en fals för att ge utrymme åt golvet under listen. Skapa radie på de längsgående kanterna som utsätts för slitage
Limma ihop bräda och list till en tröskel.
Saknar du lämpliga verktyg kanske du ändå kan bygga en lämplig tröskel genom att kombinera olika lister.
Tack!! Blev snabbspåret med kombo av lister. Se bild om du vill nedan. Är nöjd över att på
så sätt undvikit hög tröskel :)
Hade lätt hjärnsläpp igår så mkt bra med input!
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
B Bubbis2 skrev:
Tack! Det blev en snabblösning med en tröskelplatta i ek på 1 cm och en överlappande rundad nivålist ovanpå.
Då slapp jag bygga upp och få över 2 cm hög ”snubbeltröskel” - glad över bra tips här!
Vart ju jätte bra. Tack ska kika på liknande hos mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.