Byggahus.se

Trög spak på vattenblandare Mora Temp

1. T
    Medlem Nivå 1
    Vi har en Mora Temp blandare hemma i badrummet (handfatet) med en väldigt trög spak för att sätta på vattnet. Jag kollade på produktbladet för Mora Temp och där stod det att man ska smörja in delarna inuti. Jag köpte armaturfett för att kunna göra det. Tar man av locket på blandaren och lossar spaken ser det ut som om man kan lossa kranen (se bifogade bilder). Stämmer detta? Jag hade inte en så bred skiftnyckel hemma men provade med en polygrip. Det gick inte så bra.
    Så - innan jag provar igen, är det här rätt väg att gå? Jag vill inte gänga sönder kranen och produktbladet var inte vidare tydlig för mig i alla fall. Jag är inte så händig men tänker att det här är en relativt enkel grej att fixa. Skulle dock behöva lite hjälp från någon i forumet. Tar jag hit en hantverkare kostar det väl ett par tusen.

2. C
    Medlem · Nivå 11
    Du är på rätt spår men köp reservdelar först!
    https://www.rinkabyror.se/artikel/ma-ventilhylsa-kolv-010-ess-moratemp-tvatt/
    Keramikkolven slits och blir trög vartefter. Samma gäller ventilhuset.

Stäng av vattnet först. Använd inte en polygrip, utan se till att ha antingen fast nyckel eller skiftnyckel med tillräcklig gripvidd för att lossa muttern på nedre bilden.

• Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 1
    Toppen, tack för svar.
    Ja, du har nog rätt, det är bättre att byta ut allting istället, delarna är ändå cirka tio år gamla. Det är en sådan här huvnyckel jag tror att jag behöver. Jag kollade på buildor.se men där hittade jag den inte.
    Vi var på Hornbach och där tyckte dom att jag kunde använda en polygrip.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Beställde en huvnyckel igår från vvsobadrum.se. Min sambo fick senare upp muttern och jag fettade in ventilhylsan och nu fungerar det lite bättre. Idag ska jag beställa reservdelar och byta ut dom gamla delarna. Det uppstod ett annan problem och det var att det kommer nästan inget varmvatten ur kranen nu. Hoppas det problemet försvinner när jag bytt ut dom gamla delarna till nya.

5. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    • Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 1
    Ja, absolut, det hade varit det bästa att köpa en helt ny fast vi har två badrum och jag vill att det ska vara lite enhetligt och skulle behöva köpa två blandare i så fall. Den här modellen Mora temp verkar inte finnas kvar längre.
    Dessutom är jag en sån där tummen mitt i handen så jag vet inte riktigt hur jag skulle bära mig åt att byta ut hela blandaren (det kanske dom i och för sig kan hjälpa mig med i butiken men ändå). Just nu har jag tom. problem att få varmvatten ur blandaren.

7. C
    Medlem · Nivå 11
    Det är viktigt att positionera mässingsstyrningen (brickan) på rätt sätt annars får du för lite varm- eller kallvatten. Brickan ska ligga i position från klockan 5 till 9 (ungefär).
    https://www.rinkabyror.se/images/upload/artiklar/_640x640/8937590w.jpg

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Nivå 11
    Just det. För att få ur ventilsätet är det bra med 1 eller 2 vanliga flatmejslar. Nu verkar huvnyckeln ha det i skaftet, så det kanske räcker med den.

9. M
    Medlem · Nivå 5
    10 år är väl ingen ålder för en kran. Man byter bara slitdelarna.

• Laddar…