amazon.de är ofta billigaste alternativet vid köp från Tyskland, eftersom fri frakt gäller till Sverige på produkter som skickas direkt från amazon.de, eller där amazon.de skickar som ombud för ett annat företag.

Det finns också ofta erbjudanden från "Amazon Warehouse", med häftiga rabatter på returvaror där t ex kartongen är bruten.

På det samlade värdet av ett köp tillkommer 6% eftersom Tyskland har 19% moms och Sverige 25%. amazon.de är så stora att de redovisar svensk moms.

I de fall amazon.de säljer som ombud för ett annat företag, som förstås oftast är mindre, betalar du tysk moms. Då står det "Versand durch amazon.de". Gäller dock inte "Amazon Warehouse" som tyvärr är bifirma till amazon.de.

Ifall du själv redovisar svensk moms registrerar du dig som företagskund hos amazon.de. Då får du varorna momsfritt och skall sedan lägga på svensk moms i din egen momsdeklaration.

Sedan kommer den verkliga finessen: amazon.de räknar om sina priser väldigt ofta. Vid omräkningen halkar priset ibland ner 20-30% och rättas, förmodligen manuellt, inom 2-3 timmar. Här är ett exempel, en monster-router: https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/6417750_-rog-rapture-gt-ax11000-asus.html

Priset på 309 EUR gällde 1 timme 50 minuter. Jag har kollat en del på prisjämförelsesidorna idealo.de och geizhals.de. När det finns djupa dippar i prishistoriken är det oftast amazon.de som ligger bakom.

Hur gör du då? Klicka köp på den produkten du vill chansa på priset på, och där du läst på att allt är rätt. Flytta den sedan från varukorgen till bevakning. Låt bevakningssidan ligga uppe på din dator/telefon tills något händer. Köp när priset är rätt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C
Ett varningens finger här dock.

Amazon.de blåste mig på närmare tusen spänn i frakt.

Beställde ett antal grejor som står som fraktfritt till Sverige, men frakten lades ändå på i det finstilta i sista steget av utcheckningen.

Glöm sedan att få ut något vettigt från Amazons kundtjänst, det är snabba och trevliga men det är fullständigt omöjligt att få något meningsfullt ur dem.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Ett varningens finger här dock.

Amazon.de blåste mig på närmare tusen spänn i frakt.

Beställde ett antal grejor som står som fraktfritt till Sverige, men frakten lades ändå på i det finstilta i sista steget av utcheckningen.

Glöm sedan att få ut något vettigt från Amazons kundtjänst, det är snabba och trevliga men det är fullständigt omöjligt att få något meningsfullt ur dem.
Nu vet jag inte vad som hände i ditt fall. Men för mig har det fungerat bra att beställa från Amazon.de, men de är lite klurigt att ha koll på vem som faktiskt levererar och fraktkostnader. Ibland fraktfritt och ibland inte, så man får söka säljare inom samma produkt då det kan diffa enormt.

Dock har de skött returhanteringen exemplariskt, beställde en överhandsfräs som strulade - skickades tillbaka utan kostnad och fick pengarna inom en vecka.

Men som på många andra storföretag- supporten är trevliga, men de är korna i hagen också.

C
devizion devizion skrev:
Nu vet jag inte vad som hände i ditt fall.
Hade en egen tråd om detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/fraktfritt-pa-amazon.360370/

Men kortfattat är min slutsats att det var ett fel på sajten hur fraktkostnaden beräknas/visas, vilket förvisso ser ut att vara rättat nu när jag går in och kollar igen. Säljaren hade lagt in produkten som fraktfritt inom tyskland (ej utomlands), men på amazon.de visades ändå fraktfritt när "Ship to: Sweden" var valt. Frakten lades dock ändå på i sista "bekräfta"-steget i utcheckningen.

Tyvärr goddag yxskaft på riktig pajasnivå från kundtjänst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.