C
Har nyligen börjat handla lite på Amazon och blir inte riktigt klok på hur de hanterar fraktfritt.
Har läst om fraktfritt på sajten, men dessa synnerligen komplicerade regler verkar endast täcka de produkter som säljs direkt av Amazon från deras lager och inte de produkter som säljs av tredje part via sajten.

Har nu två gånger råkat ut för att det står fraktfritt när man kommer upp i ett visst belopp, men i sista "bekräfta"-steget ploppar likväl ett tillägg för fraktkostnad upp. Enligt säljarna gäller fraktfritt endast inom tyskland (amazon.de), men man väljer ju redan från början vilket land man vill se fraktpriser för ("Deliver to Sweden").

Någon som blivit klok på detta?
Känns ju som lite bondfångeri och det blir ju svårt att jämföra om måste gå igenom helt orderläggningsflödet för att få reda på den egentliga fraktkostnaden, som ju kan skilja väsentligt mellan olika säljare.
 
Tar väl inte mer än 15-20sekunder att lägga i korg klicka några steg till fraktkostnad och sen backa tillbaka om det vart för dyrt?
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
C
Tokslut Tokslut skrev:
Tar väl inte mer än 15-20sekunder att lägga i korg klicka några steg till fraktkostnad och sen backa tillbaka om det vart för dyrt?
Fraktkostnaden kommer fram först i absolut sista steget i utcheckningen. Man måste alltså granska varukorgen, lägga in leveransadress, betalning, svara på någon fråga om amazon prime och sedan kommer det upp. Notera priset. Sen går det inte att backa, så man får gå tillbaka till huvudsidan, klicka på varukorgen igen och plocka bort varorna innan man testar nästa. Nu är ju uppgifterna i utcheckningen förifyllda, men det är ändå rätt stökigt om man vill jämföra kanske 10-20 säljare som säljer en viss produkt. Så nej tack. :confused:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Handlar en del på amazon.de
Om jag håller mig till säljare som anger i annonsen ”Free delivery by Amazon” över €39 har det aldrig varit något bekymmer. Frakt kommer upp i slutskedet men med motsvarande rabatt lite längre ner.
De handlare som skickar själva kräver att man handlar för hela angivna summan till fraktfritt i handlarens butik. Om de bara skickar fraktfritt inom Tyskland brukar det anges i annonsen.
De extra € som alltid tillkommer på priset i slutskedet är vad jag förstår skillnaden mellan Tysk och Svensk moms
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
C
Ja, detta är alltså inte "delivery by Amazon".
Vet inte om jag missar nåt, detta är en av artiklarna:
https://www.amazon.de/dp/B0756FD2WL
Väljer jag Quantity: 2 så får jag upp EUR 185,34 + Free Delivery, men likförbannat läggs det på EUR 14,95 "Verpackung und Versand" i sista steget i utcheckningen, dvs. det har inget med moms att göra. Inget motsvarande avdrag heller...
 
Du har hittat en variant jag inte stött på trots relativt frekvent handlande. Här borde det stått i annonsen att fraktfritt bara gäller Tyskland och eventuellt några angränsande länder.
 
C
hscn hscn skrev:
Du har hittat en variant jag inte stött på trots relativt frekvent handlande. Här borde det stått i annonsen att fraktfritt bara gäller Tyskland och eventuellt några angränsande länder.
Ja, det är skumt, men borde inte detta också avspeglas i priskalkylen eftersom "Delivery to Sweden" är valt uppe i vänstra hörnet?
 
C
hscn hscn skrev:
Såg häromdagen en svensk annons. Kan det vara nåt?
Tack, tyvärr är ju grejorna redan på väg då jag inte upptäckte detta förrän det var för sent. Och tyvärr hände exakt samma grej med lite andra prylar jag beställde. Det konstiga är ju att frakten dyker upp i sista steget, så någonstans finns det uppenbarligen inlagt. Så jag funderar i detta läge på om det är jag, säljaren eller Amazon som gjort fel. :confused:
 
C
Har haft lite dialog nu med en av butikerna som undersökt saken och det verkar som att det smugit sig in något fel i Amazons fraktpriskalkylator. Så se upp med detta ni som handlar på Amazon.
 
Tror fortfarande att det är handlarna som slarvat med annonsunderlag.
När jag kollar din länk från Amazon idag ser jag att frakt tillkommer om jag har Svensk IP adress. Om jag har Tysk är det fraktfritt.
Men självklart anledning att se upp oavsett orsak.
 
C
hscn hscn skrev:
Tror fortfarande att det är handlarna som slarvat med annonsunderlag.
Det som talar emot det är att frakten faktiskt lades på i sista bekräfta-steget. Sen fick jag också en skärmdump från butiken som visar hur ordern ser ut i deras gränssnitt, och där är fraktkostnaden med.
 
C
En liten uppdatering:

Lyckades till slut via sökfunktionen hitta den väl dolda funktionen för att öppna ett ärende mot Amazons kundservice. Det positiva är att nu samtliga parter är överens om att det är fel på frakten. Det negativa är att Amazon menar att det är handlarens ansvar (och handlaren anser sedan tidigare som sagt att det är Amazons ansvar). Och därmed har ett blame-game inletts.

På plus-sidan har Amazons överdrivet trevliga och ambitiösa representant något oväntat tagit pucken och själv initierat kontakt direkt med säljarna direkt och "beordrat" dem att betala tillbaka frakten. Så än så länge är det inte goddag yxskaft iallafall :)
Då allt tyder på att felet ligger i amazons fraktkalkylator misstänker jag dock att säljarna inte kommer att acceptera detta. Det visar ju också att amazon fortfarande inte förstått var problemet egentligen ligger rent tekniskt. Så det återstår att se om representanten dessutom besitter uthålligheten att driva detta hela vägen i mål.

Det hela har naturligtvis sedan länge passerat punkten där det rationella är att bara släppa det och inse att man blivit lurad på en femhundring. :confused:
 
Skulle inte bli förvånad om Amazon lyckas få handlaren att betala. Är ju kända för "hårda nypor" mot personal och samarbetspartners. Verkar till och med lyckats få ordning på Postnords Danmarksverksamhet vilket imponerar. Tidigare fastnade regelmässigt transporter över Jylland i Køge pakkecenter under tre till fem dagar. Sedan cirka ett halvår fungerar det utmärkt.
 
C
hscn hscn skrev:
Skulle inte bli förvånad om Amazon lyckas få handlaren att betala.
Tja, vi får väl se...
Nu har det hamnat i det inte helt oväntade "goddag yxskaft"-stadiet hos Amazons kundtjänst :rolleyes:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.