Sylvester skrev:
Jag skulle inte rekommendera delad entreprenad för en förstagångsbyggare, såvida ni inte har möjlighet att lägga mycket tid själva på samordning.

Vem är det som ser till att målaren, elektrikern, plattsättaren osv kommer till bygget i rätt tid?

Vid delad entreprenad så krävs det att den sortens samordning sköts av utsedd person. Måste erkänna att det känns skumt att Trivselhus vill sälja sina hus med delad entreprenad. Det där snacket att en entreprenör är samordingsansvarig vid delad entreprenad låter märkligt, då låter det mer som en slags generalentreprenad. Tror knappast att en av entreprenörerna tar på sig samordning utan ersättning. Gå till botten med detta!
Vi har byggt vårt första hus med TH, på delad entreprenad.

Vi har bara positivt att säga om detta. När man bygger med TH, så utses snickaren till samordnare, och han vår även extra betalt för denna biten.
För oss funkade det hur bra som helst, allt blev klart i tid, och vi behövde inte bry os 2 minutter om något koordinerande alls.
Sen är det min uppfattning att det är mycket lättare att göra ändringar på plats - men jag vet jo icke om det faktisk är lika smidigt med generalentrepenad, för det har vi jo inte testat.

Ang. detta med vad som ingår: Det står jo helt specifikt i TH leveransbeskrivning, och för de flesta folk tror jag att det räcker väldigt långt! Vi valde till i köket, lite dyrare kakel och lite extra dimrar etc.
Och när det gäller grunden, så se till att få en offert från de som skall göra grunden i ett tidigt skedde. Då vet du ungefär vad som du kan räkna med. Om du begär fast pris på hela markarbetet, så tror jag att man alltid får betala för mycket - Entreprenören lägger jo alltid risken på dig som kund.

Kör hårt - Väljer ni att bygga med Trivselhus, så tror jag inte att ni blir besvikna :D

Underbart att höra!
Oftast få man bara höra om alla klåpare.

Av allas inlägg att döma så är Trivselhus delade entreprenad i stort sett detsamma som en generalentreprenad. För delad entreprenad med en samordnande byggare lär endast skilja sig mot en generalentreprenad på den punkten att man skriver flera kontrakt och vid ett eventuellt fel efter byggnation tar man kontakt med den berörda firman direkt. En sådan "delad" entreprenad är helt ok att bygga med.

Den delade entreprenaden jag tänkte på är den där byggherren aggerar samordnare, upphandlare av alla tjänster och sköter all projektering.

I den generalentreprenad vi bygger med så funkar det nästan likadant som hos Trivselhus delade variant, med den skillanden att vi skriver endast kontrakt med en firma som samordnar bygget. Även i denna entreprenörsform så pratar vi individuellt med elektrikern osv.

Som jag tidigare nämnt så sysslar vår byggare till 90 % med att bygga Trivselhus, så jag hoppas att resultatet blir i stil med Lindhardsens fina hus!

Gimo skrev:
Det var en bra fråga. Har inte aning om hur djupt... stööööööööööön!
Jag måste kolla upp det här med generalentrepenad, jag blir snart tokig på alla små detaljer som snubblar över. Vad betalar ni för eran generalentrepenad?

Vi kommer oxå behöva en massa massor och omfördela det som finns på tomten.

Hadde ni stubbar på tomten och i så fall hur blev ni av med dem?
Tja, m2 är ju ett ytmått och du vill ju spränga bort ett volymmått... 1000 kr/m2 låter för övrigt dyrt, såvida du inte ska spränga typ 3 meter djupt.

Jag kan PM:a dig om du vill ha summor på vår entreprenad. Det är möjligt att Eksjö har "prisat in" en extra summa för generalentreprenaden utan vår vetskap, men jag har ärligt talat svårt att tro det efter att ha sett vad entreprenaden kostar hos andra hustillverkare. Däremot så skulle det kostat 6 % extra för att byta upp sig till en totalentreprenad.

Vi hade lite stubbar som vi lade i en slänt och fyllde över. Sen är det bara för 20 tons grävaren att larva över ett par ggr så blir det packat och fint! Sen så multnar stubbarna bort efter en sisådär 30 år..

Med den beskrivningen du har gett på er sk delade entreprenad så skulle jag inte betala extra för något ni i princip redan har. Bygg ni med det upplägget ni fått presenterat, det skulle jag ha gjort.

Vad fiffigt att använda stubbarna som massor.
Vad jag har hört så är stubbar giftiga men det gäller kanse bara om man försöker elda upp dem.

AoP skrev:
Ang samordningen så säger vår säljare att vi ändå inte behöver lyfta ett finger i den frågan, eftersom en av entreprenörerna ändå kommer att sköta det, även om vi inte tar generalentreprenad. Han menar att skillnaden för oss mellan delad och generalentreprenad endast blir att vi vid generalentreprenad betalar vi ca 25 000 kr för att endast skriva på ett kontrakt (eller eg 2 - ett för huset och ett för entreprenaden).

Förutom detta med entreprenadsformen är vårt stora orosmoln just detta med markarbetet. Vi har bara fått en väldigt generell uppskattning av säljaren på 100 000 kr som något slags medelvärde på var det brukar ligga. Sedan säger han att han skulle bli förvånad om det hamnar på över 200' och är säker på att det inte drar över 300'. Kan man begära att denna "försäkran" på max 300' skrivs in i kontraktet?

Den tomt vi är intresserade av är rätt plan, men det är nog rätt stor risk för sprängning. Isf snarare plansprängning än djup sprängning. Säljaren säger att det är billigare med plansprängning, ca 450 kr/kvm. Palnspärängning ska tydligen räknas per kvm, medan djupsprängning räknas per kubik. Men detta är ju oxå mer eller mindre spekulationer från säljarens sida...

Har en bekant som byggt ett hus från Smålandsvillan. Där blev de tvungna att spränga lite, trots att säljaren sagt att det inte borde behövas. Där tog dock säljaren frivilligt på sig halva kostnaden för spräningen, trots att de inte skrivit in det i kontraktet. Kanske kan va nåt, att kräva ett sådant villkor i avtalet?
Angående markarbeten så uppskattade vår säljare också extrasumman till 100 tkr... Det verkar vara lite standard i branschen att dra till med just 100 tkr. Tänk på att er säljare antagligen inte kan ett skvatt om markarbeten och vad det kostar!

Det bästa ni kan göra är att ta ut ett par olika firmor till er tomt och tala om vad ni vill göra, författa det i ett dokument och sedan låta dem offera markarbetena med ett fast pris. Sedan reglerar ABS05 eventuella merkostnader.

Det ni säger om plansprängning stämmer. Det är inte ovanligt att man har ett kvm pris, med ett maximalt djup om säg tex 1.2 m. Ledningsgravar brukar därmot ha ett sk meterpris, där man spränger tillräckligt mycket, med avseende på djup och bredd.

Gimo skrev:
Vad fiffigt att använda stubbarna som massor.
Vad jag har hört så är stubbar giftiga men det gäller kanse bara om man försöker elda upp dem.
Hm, giftiga eller ej, 2 meter ned i backen i ett av tomtens hörn så lär man inte få beskymer i första taget. Gräv ned eländet!

Har dock hört att det är direkt olämpligt att elda stubbar, då de rackarna brinner och ryker i flera dar... Och den röken lär ju knappast vara hälsosam..

Gimo skrev:
Underbart att höra!
Oftast få man bara höra om alla klåpare.
Håller med, härligt att höra att det gått bra för någon oxå!!

Har ni som bygger runt S-tälje tips på några bra markentreprenörer att kontakta?

Ang "fast pris" på entreprenaderna så är det specat i vår offert vad som ingår som standard. Vill man ändra på saker så tillkommer det kostnader. Vi har diskuterat vissa tillval och då fått fasta priser även på dessa, uppdelat i material- och entreprenadkostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.