4 894 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Trivselhus Green Line 769
Finns det någon här som har byggt eller funderar på att bygga detta hus. Vi tycker planlösningen verkar kanon bra. Vi har två barn 11 och 13 år samt en liten bebis på gång. Huset borde passa oss eftersom de stora barnen kan få ett eget litet vardagsrum där de kan umgås med sina kompisar. Självklart få de vara med oss också, men jag tror att det skulle funka bra med denna planlösning.
Vi har också tittat på olika 2-plans hus men är nu mer inne på 1-plans.
Någon som tycker något, har erfarenhet av denna planlösning ??
Kul att höra vad ni tycker
Jag tycker det verkar vara ett vettigt hus för en 3-barnsfamilj! Några synpunkter bara:
- Det ena sovrummet (det vid entrén) är litet.
- Det finns inte mycket plats för förvaring.
- Vardagsrummet kan vara svårmöblerat.
- Det ena sovrummet (det vid entrén) är litet.
- Det finns inte mycket plats för förvaring.
- Vardagsrummet kan vara svårmöblerat.
Mc Pepparkaka
Jag svarar på båda, man får rita om huset helt med TH. Vi valde att lägga 3 sov till barnen på den ena gaveln med allrum. In dit är det en dörr. I den andra gaveln har vi master bedroom(MB) med eget bad. Vid entren ligger istället tvätt och på den andra sidan barnens duch/toa. Köket ligger i gaveln med MB.
Vi byggde ut den till 207 kvm och liggande panel m.m. Det ramlar upp i ca 1,5 "-1,6" efter alla tillval är klar för byggsatsen, men då ingår nästan allt utom kakel.
Förvaringen håller jag med om ,men det ingår två luckor upp på vinden + att vi bygger garage
Vardagsrummet håller dels tvsoffa + eldstad sedan får vi en matdel mot fönster(därför förlängde vi huset lite i storrummet).
Vi gör montaget i egen regi med grund, kran m.m.
Har ni fått några priser( säj inte att man skall ringa TH bara) eller annan som byggt med TH. Erfarenheter.
De trots allt Sveriges andra största tillv.
Pastorn
Jag svarar på båda, man får rita om huset helt med TH. Vi valde att lägga 3 sov till barnen på den ena gaveln med allrum. In dit är det en dörr. I den andra gaveln har vi master bedroom(MB) med eget bad. Vid entren ligger istället tvätt och på den andra sidan barnens duch/toa. Köket ligger i gaveln med MB.
Vi byggde ut den till 207 kvm och liggande panel m.m. Det ramlar upp i ca 1,5 "-1,6" efter alla tillval är klar för byggsatsen, men då ingår nästan allt utom kakel.
Förvaringen håller jag med om ,men det ingår två luckor upp på vinden + att vi bygger garage
Vardagsrummet håller dels tvsoffa + eldstad sedan får vi en matdel mot fönster(därför förlängde vi huset lite i storrummet).
Vi gör montaget i egen regi med grund, kran m.m.
Har ni fått några priser( säj inte att man skall ringa TH bara) eller annan som byggt med TH. Erfarenheter.
De trots allt Sveriges andra största tillv.
Pastorn
Några priser på stomrest har jag inte, utan endast nyckelfärdiga alternativ. Deras 1,5-plans hus hamnar nästan alltid på 14-15' per m2, inklusive standardgrund.
Min erfarenhet av Trivselhus är att de har bra standard på de saker som man ser (ektrappa, kök etc), men inte är så bra på de delar som inte syns. Innerväggarna är som standard oisolerade, ingen råspont på undertaket, ingen träskiva bakom gipset på väggarna och fuktspärren ligger direkt bakom gipsskivan på väggen. Men, med undantag från fuktspärrens placering kan övriga saker köpas till.
En liten kommentar innan det dyker upp massa kommentarer om att "Trivselhus är bättre än dom flesta" är att ovanstående inte på något sätt är unikt för just Trivselhus, utan det gäller nästan alla hustillverkare.
Min erfarenhet av Trivselhus är att de har bra standard på de saker som man ser (ektrappa, kök etc), men inte är så bra på de delar som inte syns. Innerväggarna är som standard oisolerade, ingen råspont på undertaket, ingen träskiva bakom gipset på väggarna och fuktspärren ligger direkt bakom gipsskivan på väggen. Men, med undantag från fuktspärrens placering kan övriga saker köpas till.
En liten kommentar innan det dyker upp massa kommentarer om att "Trivselhus är bättre än dom flesta" är att ovanstående inte på något sätt är unikt för just Trivselhus, utan det gäller nästan alla hustillverkare.
Medlem
· Östergötland
· 29 inlägg
Innerväggarna är isolerade som standard.
Yepp, det stämmer. Jag kommer helt enkelt ihåg fel. Enligt Leveransdeklarationen:
145000 Ej bärande våningsinnerväggar
70 mm reglar i tillpassade längder, 70 mm mineralullsisolering och 13 mm gipsskivor.
145000 Ej bärande våningsinnerväggar
70 mm reglar i tillpassade längder, 70 mm mineralullsisolering och 13 mm gipsskivor.
Klicka här för att svara