Cecilia och Henrik stormtrivs i sitt nybyggda hus i attraktiva Silverdalsområdet, bara några minuters färd från Stockholms innerstad. Men hustillverkaren får underkänt, bland annat för att man är slarvig och nonchalant.

Du kan läsa artikeln här: Trivs men ger hustillverkaren underkänt

E
Skrivet av: mimmi

Vi köpte ett nytt hus av Götenehus i ett liknande område i en förort i stockholm, och vi har nu - FEM år efter inflyttning - fortfarande inte fått alla besikningsanmärkningar åtgärdade. Jag känner väl igen hur man som privatperson som köpt ett "vad de kallar färdigt" hus får ligga i som en iller och kämpa för att få varje litet fel åtgärdat - UTAN någon som helst kompensation!!!! Jag kommer aldrig mer köpa nytt från Götenehus. Jag kommer aldrig köpa nytt från någon leverantör överhuvudtaget! Nästa gång tar vi tjänstledigt från jobbet och bygger själva - det kommer vi garanterat att tjäna på om man tänker på hur mycket tid vi lagt ner på att jaga jaga jaga och tjata tjata tjata...

E
Skrivet av: mattika

den som köper nytt blir alltid lyrad!! inte minst priser som är på tok för höga.köp begagnad 70talhus som är kvalität inte pappkartonghus som säljs nuförtiden.

E
Skrivet av: mortb

Bor själv i Lund och undrar om det inte är dags att lämna dålig service och dyra priser i storstadsregionerna och bosätta sig någonstans lite mindre där man får mer för pengarna och inte måste pendla. Det där med jobb får man väl fixa på något sätt...Det är ju inte samma kompetenser som behövs i småstäder. Att ett nybyggt hus har så mycket fel som står i artikeln är ju helt knäppt!

E
Skrivet av: Bu

Kan bekräfta att nyproduktion är som att spela på lotto!
Vissa har bara små fel, andra har jätte stora problem. Det kräver mycke tid och ork att få det fixat. Dessa jättar på byggmarknaden har bara ett syfte, att känna så mycke pengar som möjligt. De letar mark, och kommunerna säljer av för att just känna....pengar! Många av dessa jättar står för kvantitet och inte kvallite. ALLT är nytt, ja...men i vissa fall sönder. Har man beställt nått utöver standad utbudet så har man ej styrelsen i ryggen utan måste jobba och skrika högt för att få saker och ting åtgärda. Ett tips är att under byggnation, gå dit och inspektera med kameran och fotta. Fotta mycke! Få stöd av konsumentrådgivningen i din kommun. Gör en anmälan till ARN. Lycka till, det kommer att behövas!!

E
Skrivet av: Gäst

Har också ett nytt hus, byggt av JM. Känner precis igen detta med mutad besiktningsman och mängder av fel, som man försökt lösa med olika quickfixar och där resultatet ibland blivit sämre. Sneda och tröga dörrar och fönster, bågnade fönsterkarmar, dåligt fall i badrummet, regn och snö i det oisolerade förrådet, mögel på vinden, repiga fönster, bristfällig målning m.m. Trädgården som de anlagt med häck och gräsmatta består på alltför många ställen av grushögar, häcken planterades i 1 dm jord. Den fina matjorden som fanns från början har man sålt.

E
Skrivet av: Gäst

"Besiktningsmannen var köpt av hustillverkaren" Detta är nu olagligt i Finland, besiktningsmannen skaffar man själv och det ska inte finnas nån koppling till hustillverkaren. Svårt att tro det får gå till såhär i Sverige.

E
Skrivet av: Dan

Är det inte Älvsbyhus som har ett nära samarbete med Besiktningsmannen. Har kontoret i direkt anslutning till Fabriken eller inne på området. Han är gratis men om du tar någon annan så får du betala.

G
Priset för oberoende besiktningsman kan vara värt priset om man har många fel.

• Gilla
Johanox1
  • Laddar…
K
Helt otroligt att det får gå till på det sättet. I Sverige slår vi oss på bröstet och menar på att konsumentens rättigheter skyddas men det är inget annat än spel för gallerierna. När det väl kommer till kritan är det alltid producenten som skyddas och inte minst i byggbranschen. Hade JM eller vilken annan byggentrepenör som helst kommit undan med det i artikeln beskrivna (jag har varit med om värre) förfarandet i USA? Inte en chans, jag blir fly förbannad varje gång jag hör något liknande och inget verkar hända heller för vi konsumenter bockar och bugar eller orkar inte slåss mot drakarna. Inget har ändrats mao sedan mina föäldrar byggde nytt för knappt 25 år sedan. Eller jo det verkar ha blivit ännu sämre. Vad gör vi jo vi belånar oss för livet för en pappkartong.

Hugaligen sådana fel! Men vad kan man begära då ni "bara" betalade 4.5 mille.. Själv köpte jag ett hus för 835.000 utanför Nyköping o renoverade tillsammans med en snickare hela huset för 250.000, Nu har man nya rum i hela huset, 5000 kvm tomt o naturen in på hörnet. Men det förstås det tar ju 45 minuter till city... Å andra sidan kan jag o familjen ta in på hotell varje helg året om för prisskillnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.