Jag bor i en trerummare om 75 kvm. Grunden är ljus och lite högre i tak än standard. En öppen planlösing som ger en ganska bra rymd.

Nu till min fråga.
Jag vill behålla ett lugn i min inredning, dvs inte göra för mycket blanding av allt eftersom att det ändå är såpass litet.

Hur skulle det bli om man tapetserar alla fondväggar med samma tapet?

Dvs samma tapet skulle gå igen i hallen bakom hatthyllan, på tv-väggen i vardagsrummet, bakom glasskivan i köket och tillslut bakom sänggaveln i sovrummet.

Varför jag funderar på  att använda samma tapet, är för att jag vill hålla nere antalet mönster och färger i grundinredningen.

Rummen kommer ändå att få olik karaktär då möblerna varirerar i de olika rummen, sällskapsutrymmena har möbler i valnöt och vitt, sovrummet har möbler i ek och arbetsrummet/gästrummet har möbler av körsbär (märks att möblemanget är inköpt i olika "modeepoker" va?  ;) ) Eftersom att inte möblemanget binder ihop bostaden är jag därför av den tanke att väggarna ska göra det?
Är jag inne på fel linje, kommer resultatet att bli trist? Det handlar ju bara om fondväggar så det är ju inte hela världen att byta ut en eller alla väggar om det skulle behövas.

Varför inte leta upp en tapet som finns i olika färger och använda en färg för varje rum? :D

Jag tycker att "Syrrans" förslag var bra, men jag skulle nog ännu hellre ha satsat på en enhetlig färgskala fast olika mönster.

Ytterligare en variant är ju att, om du väljer samma fondtapet genomgående låta själva väggfärgen variera en aning mellan de olika rummen, naturligtvis inte olika färger i alla rum ;), men gärna en eller ett par snäpp's variation på ljusheten i vald nyans, dvs. samma väggfärg men en aning ljusare och mörkare mellan de olika rummen.

Själv skulle jag gärna göra den nyansvariationen oavsett om jag valde samma fondtapet genomgående eller fondtapeter i samma färgskala men olikmönstrade mellan rummen, men jag skulle inte personligen vilja ha några stora variationer, utan bara små nyansskillnader men def. olikmönstrat mellan rummen.

MVH och Lycka till / Christina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.