Hej!

Jag vet att detta ämne varit uppe många gånger förut men trots att jag försökt läsa igenom alla relevanta trådar så hittar jag inget riktigt uppenbart svar på min fråga.

Jag har en trippel trapp. Alltså brytare 1 - enpolig med fas och två gråa mellantrådar. Sen har jag brytare 2 som är en korsomkopplare med fyra gråa mellantrådar. Slutligen så har jag brytare 3 som är andra änden på loopen med två gråa mellantrådar och en tändtråd som går till själva ljuskällan.
Alltså precis samma standarduppställning som på Kjell&co skiss: Elektriskt schema över en korskopplare med två trappkopplare för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu vill jag med en Plejd DIM-01 och push-vippa dimra denna trappkoppling från minst en plats. Jag tänker att brytare 1 (där fas kommer in) är enklast, är det rätt?

Först ger jag DIM-01 fast inkoppling med fas och neutral så att den alltid är online.
Sen tänker jag att fas kopplas via push-vippa till ingång 1 på DIM-01, är det rätt?
Sen blir det riktigt svårt. Jag har nu två gråa mellantrådar som jag inte förstår var de ska kopplas. Ska båda användas?
 

Bästa svaret

Nej det är inte enklast. Sätt plejd-modulen där tändtråden finns (längst till vänster på din bild).
Tändtråden från bef. brytare går till plejdens styringång.
Ljuskälla ansluten till plejden.
L och N till Plejd.
Fjädrar i brytarna.
 
  • Gilla
mikaelpettersson86 och 3 till
  • Laddar…
Tack!

Så jag bryter alltså bara tändtråden med Plejden och låter de två gråa mellantrådarna sitta kvar i brytaren/push-vippan som innan?
 
Ja, du behöver inte ge dig på några mellantrådar.
 
  • Gilla
Arneby
  • Laddar…
Det visar sig att det i den dosan som har tändtråden (dosa 3 i min skiss) inte finns någon neutral från rätt grupp - JFB löser ut om jag anv den neutral som finns där. Och slangen innehåller redan 6st 2,5mm ledare så att dra i ännu en kabel för neutral blir inte lätt.

Finns det någon alternativ placering av Plejd DIM-01 för mig?
 
Vad är det för hempul du har? 2,5mm2 och en nolla från en annan grupp? Kanske läge att ta dit någon som vet hur man ska göra.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Det är absolut inget hempul. Belysning har en grupp och vägguttag en annan. Neutralen i denna dosa (trippeldosa) tillhör vägguttagsgruppen. Att ta hit en elektriker är inte rimligt ur planeringsynpunkt tyvärr.
 
Man blandar inte olika grupper i samma dosa (nolla från en annan grupp). Mycket udda med 2,5mm2 i en vanlig bostad. Dessutom ovanligt att inte har grupper med blandat uttag och belysning.
Som sagt det luktar pul.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Arneby Arneby skrev:
Det visar sig att det i den dosan som har tändtråden (dosa 3 i min skiss) inte finns någon neutral från rätt grupp - JFB löser ut om jag anv den neutral som finns där.
Vilken "neutral" ha du där då, dvs hur vet du att det är en neutralledare? Är du säker på att den har arean 2.5 mm²? I denna dosa ska det inte finnas ledare som tillhör en annan grupp, det är ett mycket ovanligt fel om så vore fallet, så det behöver du dubbelkolla. Och även om det skulle vara "fel" neutralledare så ska inte JFBn lösa, om du inte har flera JFBer och dessa två grupper ligger på olika. Det kan möjligen handla om en tvåfasgrupp det du ser.

Du behöver också fast fas till pucken, vilket normalt inte heller finns i dosan för en strömbrytare som har tändtråden. Du kan ju försöka med nästa dosa mot lampan sett. Där bör det finnas en neutralledare, men kanske inte fasledare.

Och koppla ingenting mer förrän du vet.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Jag kan inte med säkerhet säga att alla ledare är 2,5 kvadrat så den biten kan vi kanske glömma. Dosraden ser ut som följer:

Öppen dosrad med schuko-uttag, tom fack i mitten, och slutbrytare för trappkoppling till höger, kablar synliga.
Längst till vänster en vanlig schuko (grupp F2) och längst till höger 'slutbrytaren' för den trippla trappkopplingen. Facket i mitten är i nuläget tomt och där skymtar den Plejd jag ännu inte lyckats få att fungera rätt. All belysning på detta våningsplan går på en grupp som heter A2. Huset är nyproduktion 2019 (ritat 2016 kanske) och jag har ett riktigt elschema tillgängligt.

Uppe till vänster i hålet kommer en enda grov svart mjukslang in. Den innehåller en grupp (F2) för schuko-uttaget och även de två gråa mellantrådarna och den bruna tändtråden för trappkopplingen. Att alla dessa sex ledare kommer i samma slang är givetvis inte helt bra men så är det nu och det gör att det blir svårt att dra igenom en ledare till.

Min erfarenhet är att JFB alltid löser om man kopplar ihop fas och neutral från två olika grupper och det är så det ska vara. Stämmer det alltså inte? Noteras slutligen att grupp A2 och F2 sitter bakom samma JFB medan hushållets tyngre brukare sitter på annan JFB.
 
Här kommer även ett urklipp från elritningen som visar det hela schematiskt:
Schematisk elritning av rum med strömbrytare, lampor och ledningar markerade.
 
Ang JFB-utlösning:

Plejden får alltså egen matning (fas + neutral) från samma grupp (F2) medan trappkopplingsslingan som den ska hantera tillhör gruppen A2. Det är därför jag tror att JFB löser ut. Är detta antagande felaktigt?
 
Arneby Arneby skrev:
Det är absolut inget hempul. Belysning har en grupp och vägguttag en annan. Neutralen i denna dosa (trippeldosa) tillhör vägguttagsgruppen. Att ta hit en elektriker är inte rimligt ur planeringsynpunkt tyvärr.
Då får du nog ur planeringssynpunkt skippa plejden.
 
Lustig elritning må jag säga och lika lustigt med en trefacksdosa? är det verkligen i Sverige, men vill du ha in en tråd till och du redan har sex så får du dra ur alla sex och dra in sju nya. Det ska inte vara nått problem med en medhjälpare som "puttar på" och lite kabelsmörja.
 
Du ska inte ha två olika grupper i samma slang i en nyproduktion från 2019. Du får släppa denna Plejd och först gå till botten med de oegentligheter som finns i din installation. Att JFBn löser trots att du tror A2 och F2 ligger under samma JFB tyder på ytterligare oegentligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.