Kan man spackla direkt på en gammal tapet som sitter på tretexväggar?
Tänkte sedan rolla väggarna med färg.

Kan det bli bra, eller bör man ersätta tretexskivorna med exempelvis gips?

Har förstått att det sällan lönar sig att gena... :P

Ulmian skrev:
Kan man spackla direkt på en gammal tapet som sitter på tretexväggar?
Visst kan du det. ;)

javisst kan du det..jag har det hemma på en del väggar o det är ingen skillnad på dom väggarna som på dom andra..

Har nämligen hört att tretexväggar skall vara väldigt porösa, så att det är svårt att spackla hål och dylikt med bra resultat.

Men det låter ju bra om det är som Ni skriver... ;)

Ulmian skrev:
Men det låter ju bra om det är som Ni skriver...   ;)
...vi skriver som det är. :D

Behöver man använda något speciellt spackel?

Tips på bra sådant emottages tacksamt.
Annars kan man ju iofs fråga närmaste färgbutik.

Tycker dock det här forumet är grymt bra, så det är lika bra att passa på att fråga...

Ulmian skrev:
8) Jag brukar köra med Alcro´s snabbspackel och det är OK. ;)

Ulmian skrev:

Nä jag har aldrig använd något "speciellt"till just dom. funkar nog med dom flesta.

bästa "spackeln" på en treetex är en kofot ;D

sen på med gips och så vips har du en "modern" vägg...

gips bygger likvärdigt så man behöver inte göra om några lister eller foder

i samma veva kan man passa på att dra ny el å spåra ut för vp rör å skit så blir det RIKTIGT bra 8)

aak.sized.jpg

Å varför drog du inte flexrör då?

därför att flexrör är ett hvete att dra i i efterhand jämfört med vp rör... har kört flexrör på vissa ställen, men överlag så föredrar jag vp rör, visst är det mer meck men också lättare att efterdra i...

Jag rev också ner mina tretex-skivor och ersatte med gips. Dock satte jag OSB-skivor mellan plankväggen och gipsen eftersom plankväggen var väldigt ojämn. Det bygger så klart 11-12 mm, men det blir behagligare att sätta gipsen efteråt när det mesta ojämnheter är utjämnade.

Beträffande flexrör funkar det fint så länge med är generös med klamringen, speciellt i svängar.

Hej!

Vi tar också bort vår Tretex och sätter dit gips istället. Förutom att väggen blir "modern" så blir den också betydligt mindre brandfarlig.

/pinebar

Hej
Det är ganska svårt att få en snyggt spacklad vägg på tretex.
Sätt gips istället.
Anders

varför inte sätta 6mm gips på tretexen, lite noggranhet + en sträng latexfog runt foder så blir det väldigt jämnt o snyggt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.