1 737 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Tretex på halva men resten, Trätak med springor
Så här ligger det till.
1. Har rivit en garderob. Huset i sig är timmerhus = timmerväggen syns där garderoben. Frågan är om man ska sätta gips på den delen eller tretex? Har tretex i resten av rummet...
Vart hittar man tretex?
2. Fanns fint trätak under pappen. MEN, vissa av plankorna har lite större glipa. Hade det inte varit för att där ligger sågspån ovanför så hade jag inte brytt mig. Ska man täta med någon massa eller ska man riva ur sågspånen och göra om? Vill helst inte röra innetaket ännu då det är planerat att isoleras om vid senare tillfälle.
1. Har rivit en garderob. Huset i sig är timmerhus = timmerväggen syns där garderoben. Frågan är om man ska sätta gips på den delen eller tretex? Har tretex i resten av rummet...
Vart hittar man tretex?
2. Fanns fint trätak under pappen. MEN, vissa av plankorna har lite större glipa. Hade det inte varit för att där ligger sågspån ovanför så hade jag inte brytt mig. Ska man täta med någon massa eller ska man riva ur sågspånen och göra om? Vill helst inte röra innetaket ännu då det är planerat att isoleras om vid senare tillfälle.
Hittade ställen som sålde den. Ganska dyra jämfört med gips men slipper regla och kan behålla den gamla strukturen (ojämna väggar
)
Uppar denna lite då jag fortsfarande hur ni andra har/skulle gjort med dylikt trätak. Hade varit roigt att behålla det men frågan e hur man ska göra
råspont
I så fall är det inget fint, gammalt innertak som du har tagit fram, utan underlaget för pappspänning. Pappen är alltså originaltaket. Med ett pappspänt tak gjorde det inte så mycket om det uppstod mindre glipor här och där, pappen stoppade ju spånet.
Trevligast vore ju ny papp, annars går det säkert att täta mindre springor. Jag har sett minst en till tråd här om samma problem, så gör en sökning!
Trevligast vore ju ny papp, annars går det säkert att täta mindre springor. Jag har sett minst en till tråd här om samma problem, så gör en sökning!
Vi tycker taket ser helt ok ut och skulle heltklart funka som innertak. sånär som på de jäkla springorna. Har inte lust att sätta upp nytt papp. Blir isåfall takplattor eller dylikt. Ska söka lite och se om ja hittar mer
Hittade en himla bra beskrivning på hur man spänner papptak. Snyggt blev det också.
http://www.asarp.backas.se/page16/page16.html
Tänk på saken!
Vad gäller att täta springor i tak med tätningsmassa så har jag dåliga erfarenheter. Brädorna rör sig och trycker ut fogmassan. Jag tätade springor i mitt pärlsponttak med någon övermålningsbar fogmassa för inomhusbruk. Såg snyggt ut den sommaren. Nu är det fula knottror överallt där fogmassan har tryckts ut genom att träet svällt.
http://www.asarp.backas.se/page16/page16.html
Tänk på saken!
Vad gäller att täta springor i tak med tätningsmassa så har jag dåliga erfarenheter. Brädorna rör sig och trycker ut fogmassan. Jag tätade springor i mitt pärlsponttak med någon övermålningsbar fogmassa för inomhusbruk. Såg snyggt ut den sommaren. Nu är det fula knottror överallt där fogmassan har tryckts ut genom att träet svällt.
Klicka här för att svara